Ahad, 13 November 2011

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Hero Rock n Roll

Posted:

Hero Rock n Roll

Hero Rock n Roll

SEMUA cerita ini bermula dengan satu langkah dan tekad. Visualkan empat pemuda kacak dengan gelora jiwa rock menderap kaki masuk ke dalam sebuah kelab yang terletak di Medan Tunku, Kuala Lumpur. Pandangan itu melekat hingga kini di bebola mata pengurus Red Rooster, sebuah kelab terkenal di kalangan penggemar muzik rock suatu ketika dahulu.

"Tahun 1981, empat anak muda dari Johor Bahru mencuba nasib di Red Rooster. Salah seorangnya seperti Steven Tyler (Aerosmith). Mereka memainkan tiga buah lagu dengan penuh tenaga sebagai permulaan," Cipie, pengurus Red Rooster menvisualkan kenangannya.

Itu permulaan untuk sebuah grup gergasi bernama Search. Itu pangkal sebuah fenomena yang mereka cipta dan kekalkan hingga kini. Fenomena yang bukan calang-calang.

Membawa fenomena

Fenomena ciptaan Search sepanjang 30 tahun bergelar anak seni akan dipentaskan kembali. Kenangan lalu bakal dikongsi atas tiga pentas dan tiga daerah sebagai tanda penghormatan dan perkongsian dengan peminat tegar Search.

Jiwa dan momen bakal bersilih ganti dengan repertoire lagu yang didendangkan. Ini bukan hanya sebuah konsert suka-suka tetapi sebuah pengabadian satu lagi kenangan untuk mereka yang sudah berbelas tahun mengikuti jurnal kehidupan muzik grup Search.

"Pengertiannya besar," empat kali Nordin Taib selaku gitaris kedua Search mengucapkan kalimat itu sewaktu ditanya tentang erti 30 tahun buat dirinya.

"Ini bukan pengakhiran tetapi permulaan semula. Daripada zero kepada hero," Nordin atau Din mengungkapkan bahawa dulu umum melabelkan pemain muzik dengan pandangan negatif, tiada masa hadapan malah tidak boleh hidup. Tetapi sejarah Search membuktikan kebenarannya sendiri.

Sambung adiknya, Hamzah Taib atau Kid: "Ada pepatah mengatakan bahawa 'play the best as you can like there is no tomorrow.' Itu yang kami buktikan. Ambil kata ini secara positif dan fokus."

Sambung pemain dan pemilik 10 buah gitar Wolfgang tersebut: "Search bagi saya ialah sebuah platform untuk kami secara individual juga. Malah membuktikan usaha tulen kami sebagai karyawan dalam memberi sumbangan kepada orang ramai. Saya berbangga kami ada pencapaian serta sesuatu untuk dibuktikan."

Bermula dengan Cinta Buatan Malaysia pada 1985 hinggalah album Gothic Malam Edan (2006), karya mereka terus hidup dalam minda khalayak. Lagu-lagu mereka terus terukir cantik dalam hati peminat mereka.

"Ini sebuah perjalanan jauh dengan permulaan yang kosong. Sesuatu yang tidak datang dengan cara yang mudah. Tidak kami rancangkan," ujar Nasir Daud, pemain bass yang pernah meninggalkan Search seketika pada 1990 selepas album Karisma dikeluarkan.

Fenomena dan Isabella


BUAT Search, konsert Fenomena ialah satu pernyataan bahawa mereka terus berada dalam industri dan pernah memahat sejarah muzik tersendiri.


Selain mencipta sejarah yang mencetuskan pelbagai fenomena dalam industri seni tempatan, perkataan itu sendiri berhubung secara dekat dengan perjalanan Search.

Album Fenomena yang dikeluarkan pada 1989 ialah titik nadir kepada segala transformasi Search. Album yang terjual lebih 200,000 unit di Malaysia dan 600,000 unit di Indonesia itu merupakan album studio pertama Search yang dikeluarkan dalam bentuk cakera padat.

"Itu sebabnya kita guna perkataan Fenomena untuk konsert ke-30 tahun kami. Album itu membawa pelbagai fenomena serta perubahan dalam hidup kami. Album pertama dalam bentuk cakera padat, album yang membawa kami 'menyerang' industri muzik Indonesia. Album yang membawa pelbagai hal buat Search yang sebenarnya kami tidak rasa atau perasan," ujar Nasir tentang fenomena, suku kata yang diberikan oleh Datuk M. Nasir untuk album keempat Search.

"Isabella juga dirakam dalam 15 hingga 20 versi," sambung Nasir pendek tapi penuh erti tentang album Fenomena yang mengandungi lagu Isabella, Pawana, Fenomena dan Bencana.

Meniti titian sejarah Isabella yang terpahat hebat, sang vokalis yang tidak pernah kalah gaya, Amy memberitahu bahawa, lagu Isabella meletakkan Search pada satu tahap yang mereka inginkan, malah satu klimaks buat kumpulan itu. Amy bercerita tentang Isabella, sebuah kisah cinta buat dua dunia - Search dan peminat mereka.

"Isabella buat Search berada pada tahap yang diingini dan kekal di situ. Itu sebuah pengiktirafan untuk sebuah grup rock. Malah itu merupakan tanda aras untuk kami untuk melangkah lebih baik. Itu ditandai dalam diari perjalanan kami," senyum Amy yang mengiakan bahawa Isabella bukan hanya memanjangkan populariti mereka malah mendatangkan demam buat khalayak.

Secara jujur Amy menyatakan lagu tersebut boleh diangkat sebagai lagu keramat kerana ia berjaya merubah arus muzik Indonesia suatu masa dahulu.

Maka arus itu yang mahu Search bawakan terus. Bermula tarikh 19 November di Stadium Batu Kawan, Pulau Pinang kemudian menuju selatan di Stadium Larkin, Johor Bahru pada 3 Disember dan barangkali di Padang Astaka, Kuala Lumpur pada 17 Disember, ini adalah waktu dan tempat tentera-tentera Search akan melabuhkan peluru muzik mereka.

Silih ganti 'tentera muzik' sesuatu hal normal dalam sebuah kugiran, ujar Nasir. Tambahnya, konsert 30 tahun ini akan menghadirkan arkitek sebenar Search.

Sistem bunyi yang ala kadar sering menjadi mimpi ngeri buat penonton konsert.

"Kita pesan betul-betul dengan pihak penaja iaitu Oracle Accord bahawa Search mahukan sistem bunyi yang terbaik. Malah jurutera bunyi kami iaitu Yamaguchi turut membuat permintaan untuk memastikan bunyi yang keluar nanti gah dan enak didengar. Perkara lalu membuat kami lebih menitik beratkan perkata ini," ujar Yazid yang sedar dengan kelemahan konsert-konsert sebelum ini.

Bakal lahir lagi sebuah fenomena untuk diari Search. Fenomena untuk sebuah grup yang mempunyai koleksi lagu yang tidak pernah pudar dan mampu menembusi generasi.

Full content generated by Get Full RSS.

Ezad sendirian

Posted:

Ezad sendirian

Ezad sendirian


UNDUR diri daripada, Ezad nekad mahu menjenamakan diri dengan imej lebih matang. Dia kini muncul dengan album solo pertama, Mengharap Bintang yang sudah di pasaran sejak tiga bulan lalu.


JIKA diukur pada usia perjalanan seni Ezad Lazim, dia sudah boleh dianggap otai. Ezad sudah muncul dalam industri hiburan melalui kumpulan Exist sejak 16 tahun lalu.

Entah mengapa Ezad tiba-tiba berubah angin di saat nama Exist mekar di hati peminat. Dia keluar daripada grup tersebut lima tahun lalu.

Dalam tempoh itu, dia menyendiri. Namanya tidak lagi disebut-sebut seperti mana popularnya lagu Jesnita, Mengintai Dari Tirai Kamar, Kapal Terbang Kertas, Julia dan Percayakan Siti sebelum ini.

"Saya bukan sengaja menyepi, tetapi mencari kekuatan diri. Saya mencari pengetahuan dan ruang untuk terus berada di dalam industri ini biarpun sendirian," katanya dalam sesi fotografi di Studio Utusan baru-baru ini.

Menganggap keputusan menarik diri daripada kumpulan yang ditubuhkan sejak 1991 itu sebagai satu pilihan yang baik untuknya, Ezad kini tampil untuk menjenamakan semula dirinya.

Menjauh daripada imej muda seperti ketika bersama Exist, jejaka berusia 32 tahun itu mengatur strategi seni yang sesuai dengan usianya. Dia kini muncul dengan imej lebih matang di samping album solo pertama.

Dinamakan sebagai Ezad: Mengharap Bintang, album yang telah dilancarkan kira-kira tiga bulan lalu itu kini sudah menjadi kegilaan peminat.

Menampilkan sepuluh buah lagu, Ezad kelihatan bersungguh- sungguh dengan kerjaya solonya. Album itu mengandungi lima buah lagu lama dan lima buah lagu popular Exist yang dinyanyikan semula.

"Memang ada rasa takut untuk berdikari, tetapi saya kena ketepikan hal itu. Paling penting adalah sokongan daripada semua termasuk rakan-rakan, peminat dan media yang memberikan saya semangat.

"Tampil dengan album solo bukan sesuatu yang mudah. Saya banyak belajar daripada artis solo lain bagaimana mereka terus ada dalam industri ini," ujarnya yang telah menghasilkan enam album bersama Exist.

Antara lagu yang terkandung di dalam album itu adalah Percintaan Ini, Mengharap Bintang, Masih Terserlah Ayu Mu, Alasanmu dan Tiba-tiba Teringat.

Dia yang seperti bermula semula dalam karier nyanyian menganggap bergerak sendiri dan bersama kumpulan adalah sesuatu yang berbeza.

"Pastinya cabaran itu lebih besar, tetapi saya perlu tampil dengan produk yang berkualiti untuk diterima peminat," kata anak kelahiran negeri Jelapang Padi itu.

Dia menampilkan beberapa orang pencipta lagu lama dan baharu antaranya Adi Sixthsense, Eddie Hamid, Saari Amri, Mawar Putih, Ed Lazim, Harun Ahmad dan Juwie.

Ezad yang pernah membintangi beberapa buah filem seperti Mami Jarum, Mistik dan Kuliah Cinta kini turut kembali tampil dalam kerjaya lakonan.

Wajahnya boleh disaksikan di dalam drama Cinta Tampal yang disiarkan di saluran Astro Warna pada setiap hari khamis pukul 9 malam.

Full content generated by Get Full RSS.

Jasmin mahu privasi

Posted:

Jasmin mahu privasi

Jasmin mahu privasi


SELEPAS cedera terkena air panas di lokasi, Jasmin hanya bercuti selama dua minggu. Walaupun ada parut di paha dan betis, itu tidak menyekatnya untuk menerima tawaran lakonan.


LEBIH 20 tahun Jasmin Hamid bergelumang dalam dunia seni namun wajahnya seperti tidak dimamah usia. Dia antara dramatis yang sentiasa ditunggu-tunggu kemunculannya di layar kaca.

Aktres kelahiran Kuala Lumpur itu pernah menjulang trofi Aktres Terbaik di Anugerah Skrin 1996 menerusi watak komedi dalam drama Jutawan Segera.

Terbaru, Jasmin muncul dalam telefilem, Bara Cinta Ramadan yang cukup menyentuh hati. Lakonannya bersama Zamarul Hisham dan Fauziah Nawi disiarkan pada Aidilfitri lalu. Penghayatannya cukup berkesan dalam drama-drama seperti Bicara Aur Dengan Tebing, Datin Wan Abe, Syurga Di Mana, Ilham Suci dan Relung Kasih.

Selepas dikejutkan dengan insiden terkena air panas pada Mei lalu, Jasmin kini bakal bersatu dengan nama-nama besar seperti Erra Fazira, Datin Paduka Umie Aida, Aaron Aziz, Ziela Jalil dan Fizz Fairuz.

Mereka sedang beraksi dalam teater Badai Semalam yang mengambil tempat di Panggung Sari, Istana Budaya sehingga 20 Disember ini.

DORA DALAM BADAI SEMALAM

Menjadi Dora saya kena menjiwai kehidupan perempuan kabaret. Walaupun dipandang rendah tapi Dora juga ada hati dan perasaan. Untuk watak itu, saya tak akan bermain dengan pelakon lain, saya cuma hidup di sisi Karim (Aaron Aziz), Dialah kekasih Karim sebelum kehadiran Mazni dan apabila perkahwinan Karim tidak bahagia, Dora menjadi tempat Karim mencari kebahagiaan.

PARUT DI PAHA DAN BETIS

Alhamdulillah, ia semakin sembuh dan sekarang saya masih menjalani rawatan. Doktor menasihatkan saya agar tidak terburu-buru untuk mengambil pembedahan laser kerana bimbang akan mendatangkan risiko kepada kulit, takut kulit akan menggelembung dan parut menjadi lebih teruk. Jadi biar ia pulih sedikit demi sedikit, lambat sikit tidak mengapa, bukan parut kekal pun.

KISAH PERIBADI DAN KEPERIBADIAN

Saya memang tak suka kisah peribadi menjadi bahan untuk diceritakan. Ada selebriti yang suka tapi saya tidak menyukainya. Namapun peribadi, jadi tidak perlulah dipaparkan. Itu pegangan saya.

UKURAN LAKONAN

Setiap medium, teater, drama atau filem ada kepayahan dan kepuasan tersendiri untuk menjayakan sesuatu watak. Saya juga tidak boleh untuk menilai keberkesanan karakter. Hanya penonton yang boleh menilai semua itu.

NOVEL

Saya bukan pembaca novel sebaliknya saya suka menonton. Kalau saya baca pasti akan tertidur. Saya cuma akan baca skrip sebab itu periuk nasi saya, mahu tidak mahu tetap kena baca, Macam dalam Badai Semalam, saya tak sempat menelaah baca novel berkenaan hanya baca skrip sahaja.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved