Isnin, 28 November 2011

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Empat maut jambatan runtuh di Kalimantan

Posted:

Empat maut jambatan runtuh di Kalimantan

Empat maut jambatan runtuh di Kalimantan

BEBERAPA anggota polis Indonesia memeriksa tapak jambatan runtuh di bandar Samarinda, Kalimantan Timur semalam.


JAKARTA, Indonesia - Sebuah jambatan sibuk di Kalimantan runtuh dengan menyebabkan sekurang-kurangnya empat orang terbunuh manakala 19 yang lain cedera selepas sebuah bas, beberapa kereta dan motosikal terjatuh ke dalam sungai, kata polis dan saksi.

Seorang pegawai polis, Kapten Syafii Nafsikin berkata, pasukan pencari dan penyelamat bergegas ke tempat kejadian selepas nahas berlaku kelmarin.

Jambatan gantung Kutai Kartanegara sepanjang 700 meter itu dibina menyerupai Jambatan Golden Gate di San Francisco, Amerika Syarikat. Ia menghubungi bandar Tenggarong dan Samarinda di wilayah Kalimantan Timur.

Dalam wawancara bersama stesen televisyen TVONE, saksi kejadian, Syaiful berkata, insiden berlaku ketika jambatan berkenaan sesak dengan kenderaan.

Menurutnya, dia melihat sekurang-kurangnya sebuah bas dan hampir 12 buah motosikal terjunam ke dalam Sungai Mahakam. Beberapa buah kereta turut terjunam ke dalam sungai

"Ramai orang menjeritmeminta tolong ," kata Syaiful.

Jurucakap polis Kalimantan Timur, Kolonel Col. Antonius Wisnu Sutirta berkata, punca jambatan berusia 10 tahun itu tiba-tiba runtuh masih belum dapat dipastikan.

Katanya, semua mangsa yang cedera kini dirawat di beberapa buah hospital berdekatan di wilayah berkenaan. - Agensi

Full content generated by Get Full RSS.

Elvis Afghan pujaan wanita Kabul

Posted:

Elvis Afghan pujaan wanita Kabul

Elvis Afghan pujaan wanita Kabul


PENYANYI Farhad Darya (tengah) beraksi semasa mengadakan konsert di Kabul pada 24 November lalu. - AFP


KABUL, Afghanistan - Digelar Elvis Afghanistan, Farhad Darya mungkin satu-satunya lelaki di negara paling konservatif itu yang dapat membangkitkan gelora wanita sehingga mereka menjerit, melambai dan bersiul semasa menonton kosertnya.

Dalam sebuah negara yang mana hak wanita diabai dan muzik diharamkan oleh Taliban hingga 10 tahun lalu, Darya dianggap sebagai ikon di negara itu.

Populariti penyanyi berkenaan terserlah semasa dia mengadakan konsert yang terhad kepada penonton wanita di sini pada minggu lalu.

Konsert itu berlangsung secara rahsia berikutan kebimbangan ia menjadi sasaran serangan bom kumpulan Taliban.

"Saya sentiasa memberitahu semua orang bahawa dia lelaki idaman saya, dia menyanyi dengan baik, personalitinya cukup menarik, dia hebat," kata seorang pelajar wanita berusia 18 tahun Meetra Alokozay.

Populariti Darya di Afghanistan menyebabkan dia dipilih sebagai Duta Muhibbah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Menurut Darya, konsert pada Khamis lalu itu adalah sebahagian kempen memerangi keganasan domestik yang berleluasa di Afghanistan.

"Terdapat masalah besar dalam negara ini. Mereka yang bertanggungjawab dalam politik, kerajaan cuma pandai bercakap tetapi tidak melaksanakannya," kata Darya.

Penyanyi berambut hitam, bermata biru itu masih kacak walaupun usianya kini mencecah 49 tahun.

Dia telah menghasilkan 35 buah album setakat ini dengan kebanyakannya bertemakan politik keamanan.

Lagunya, Kabul Jaan (Kabul yang Dicintai) merupakan lagu pertama dimainkan radio Afghanistan selepas Taliban diusir tentera Amerika Syarikat (AS) dalam tahun 2001.

Elvis Presley ialah antara penyanyi paling popular pada abad ke-20. Lebih 400 juta album penyanyi yang mendapat jolokan Raja Rock&Roll itu dijual di seluruh dunia setakat ini.

Penyanyi dari AS itu meninggal dunia pada 1977. - AFP

Full content generated by Get Full RSS.

Kareena Kapoor wanita Asia paling seksi

Posted:

Kareena Kapoor wanita Asia paling seksi

Kareena Kapoor wanita Asia paling seksi


GAMBAR fail pada 8 November 2011 menunjukkan Kareena Kapoor bergaya untuk satu sesi iklan
di Mumbai.


MUMBAI, India - Bintang filem Bodyguard dan Ra.One, Kareena Kapoor muncul wanita Asia paling seksi di dunia, menurut satu kaji selidik terbaharu seperti dilaporkan sebuah akhbar kelmarin.

Aktres berkenaan mengatasi pemenang tahun lalu, Katrina Kaif dengan kelebihan cuma 1 peratus undi.

Katrina yang memenangi gelaran tersebut sejak tiga tahun lalu kini jatuh di tempat kedua.

Seorang lagi aktres Bollywood Priyanka Chopra berada di tempat ketiga diikuti Bipasha Basu yang menduduki tempat keempat.

Tempat kelima pula menjadi milik aktres filem Slumdog Millionaire, Freida Pinto.

Kaji selidik tersebut dijalankan oleh akhbar mingguan Britain, Eastern Eye, menerusi beberapa laman jaringan sosial termasuk Facebook dan Twitter.

Responden diminta memilih selebriti kesukaan mereka daripada senarai mengandungi bintang pop, personaliti televisyen, model dan bintang filem dari seluruh dunia. - Agensi

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved