Khamis, 17 November 2011

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Konvoi Hillary diserang bom cat

Posted:

Konvoi Hillary diserang bom cat

Konvoi Hillary diserang bom cat

SEORANG anggota keselamatan dalam konvoi Hillary Clinton menghalang rempuhan sekumpulan penunjuk perasaan di Manila semalam.- Agensi


MANILA – Sekumpulan penunjuk perasaan bergelut dengan pasukan unit kawalan keselamatan Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS), Hillary Clinton (gambar kecil) berhampiran Istana Presiden Filipina semalam sekali gus memaksa konvoinya membuat lencongan, kata seorang jurugambar agensi berita AFP di lokasi kejadian.

Beberapa pengawal keselamatan Filipina dan sekurang-kurangnya seorang pengawal AS melompat keluar dan mengacukan raifal automatik selepas sekitar 50 penunjuk perasaan menendang dan menyimbah cat merah pada kenderaan-kenderaan mereka.

Namun, tiada tembakan dilepaskan, kata jurugambar berkenaan.

Jurucakap Kedutaan AS, Bettina Malone dan polis di sini enggan mengulas berhubung konfrontasi tersebut.

Menurut jurugambar AFP, insiden berkenaan berlaku selepas Hillary mengadakan pertemuan dengan Presiden Benigno Aquino di Istana Malacanang di sini.

Katanya, konfrontasi berlaku ketika beberapa anggota polis bermotosikal mendahului konvoi Hillary keluar dari istana berkenaan.

Kumpulan utama konvoi tersebut terpaksa berpatah balik dan mengambil laluan lain manakala pasukan polis pencegah rusuhan bertindak mengejar penunjuk-penunjuk perasaan yang berundur.

Jurugambar itu memberitahu, beberapa kenderaan keselamatan mengalami calar dengan cermin sisi sebuah kenderaan patah akibat ditendang oleh beberapa penunjuk perasaan.

Dianne Marie Solmayor yang merupakan jurucakap kumpulan belia berhaluan kiri di sini, Anakbayan memberitahu AFP bahawa mereka bertanggungjawab melakukan perbuatan tersebut.

Wanita itu memberitahu, sekitar 50 anggota kumpulannya membaling bom cat ke arah konvoi Hillary.

"Kami mengadakan protes kilat terhadap konvoi itu semasa ia muncul dari Istana Presiden," katanya melalui telefon.

Dia memberitahu, tiada penunjuk perasaan yang ditangkap tetapi mendakwa polis mencederakan sebahagian daripada mereka.

Sejurus selepas insiden itu, seorang penunjuk perasaan turut mengganggu satu forum umum bersama Hillary untuk mendesak supaya pakatan ketenteraan antara AS dan Filipina ditamatkan.

Forum yang disiarkan di televisyen itu terganggu apabila seorang penunjuk perasaan tiba-tiba berdiri sambil memegang sepanduk dan menjerit, "Tamatkan VFA!" sebelum dia diiringi keluar oleh pengawal keselamatan.

Penunjuk perasaan itu merujuk kepada Perjanjian Tentera Pelawat (VSA) yang memberikan perlindungan undang-undang kepada askar-askar AS yang berada di Filipina.

Dalam perkembangan berkaitan, Hillary enggan memperbesarkan bantahan tersebut. Beliau sebaliknya menyatakan ia adalah 'petanda bahawa orang ramai tidak gentar untuk meluahkan perasaan mereka" di Filipina.

Hillary berkunjung ke Filipina untuk meningkatkan kerjasama ketenteraan ketika ketegangan antara Manila dengan Beijing semakin memuncak berhubung tuntutan bertindih ke atas Kepulauan Spratly di Laut China Selatan. – AFP

Full content generated by Get Full RSS.

Harimau jarang dilihat ditemui di Indonesia

Posted:

Harimau jarang dilihat ditemui di Indonesia

Harimau jarang dilihat ditemui di Indonesia


SEBUAH kamera tersembunyi merakamkan gambar seekor harimau batu di Bukit Tigapuluh, Sumatera pada 18 Mac lalu. - Reuters


JAKARTA - Kumpulan pemuliharaan Dana Hidupan Sedunia (WWF) semalam mendesak pemerintah Indonesia memulihara hutannya selepas gambar-gambar menunjukkan beberapa ekor harimau yang jarang dilihat berada di sebuah kawasan pembalakan.

Menurut WWF, gambar itu menunjukkan harimau Sumatera, harimau emas, harimau bintang, harimau akar dan harimau batu berkeliaran di sebuah kawasan hutan yang tidak dilindungi.

Ia menyatakan, harimau tersebut ditemui berada di antara Taman Negara Bukit Tigapuluh, Sumatera dan sebuah kawasan pemuliharaan haiwan liar.

Lebih tiga bulan dalam tahun ini, kamera WWF merakamkan 404 gambar harimau liar termasuk 226 ekor harimau Sumatera, 77 ekor harimau akar, 70 ekor harimau emas, empat harimau batu dan 27 harimau bintang. - AFP

Full content generated by Get Full RSS.

Rai lahir anak perempuan

Posted:

Rai lahir anak perempuan

Rai lahir anak perempuan


GAMBAR fail menunjukkan Aishwarya Rai bergambar di atas karpet merah di Festival Filem Cannes di Perancis pada 11 Mei 2011. - AFP


MUMBAI – Pasangan pelakon Bollywood, Aishwarya Rai Bachchan dan suaminya Abhishek mendapat cahaya mata pertama semalam dengan kelahiran seorang bayi perempuan yang menyinari dinasti keluarga Bachchan.

Rai, 38, yang merupakan bekas Ratu Cantik Dunia bersalin secara normal di hospital swasta Seven Hills di sini.

"Ia bayi perempuan!," Abhishek, 35, menulis di akaun Twitternya, @juniorbachchan, tanpa mengulas lanjut seperti laporan agensi berita AFP.

Ayah Bachchan iaitu legenda Bollywood, Amitabh turut melahirkan kegembiraan di akaun Twitternya kerana mendapat seorang cucu perempuan.

"Saya seorang datuk, gembiranya!" Ia bayi perempuan yang paling comel," kata Amitabh.

Amitabh sebelum ini sudah bergelar datuk selepas anak perempuannya Shweta Nanda melahirkan dua orang anak.

Sementara itu, ucapan tahniah daripada peminat dan selebriti Bollywood berhubung kelahiran tersebut membanjiri Internet menerusi laman web Twitter.

Antara mereka yang menghantar ucapan itu termasuk pengarah terkenal Bollywood, Karan Johar.

Rai menyandang mahkota Ratu Cantik Dunia pada 1994. Dia mula berlakon dalam filem Bollywood pada akhir tahun 1990-an.

Sehingga kini, aktres jelita itu telah membintangi lebih 40 filem India.

Dia juga pernah muncul dalam filem blockbuster Tamil, Endhiran bersama aktor Rajinikanth yang memecahkan rekod box-office di India.

Rai juga pernah berlakon dalam filem The Pink Panther 2.

Sebelum kehamilan Rai diumumkan, dia menghadiri festival Filem Cannes di Perancis pada tahun ini bagi mempromosikan filem lakonannya, Heroine.

Filem itu dijangka menjalani penggambaran pada tahun ini tetapi pada Jun lalu, penerbitnya menyatakan ia terpaksa ditangguhkan kerana Rai hamil. – Agensi

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved