Isnin, 31 Oktober 2011

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


'Selamat tinggal Terengganu'

Posted:

'Selamat tinggal Terengganu'

'Selamat tinggal Terengganu'

Oleh MUSTAPA LAKAWA
mustapa@kosmo.com.my

IRFAN (kanan) mengambil keputusan untuk tidak menyambung kontrak yang ditawarkan PBSNT selepas dua musim membimbing Terengganu.


TEKA-TEKI mengenai masa depan jurula- tih, Irfan Bakti bersama pasukan Terengganu akhirnya terjawab.

Semalam, pengendali kelahiran Kelantan itu mengesahkan bahawa beliau tidak akan bersama skuad Penyu lagi.

Irfan mengambil keputusan untuk tidak menyambung kontrak yang ditawarkan Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBS- NT).

Keputusan mengejut itu dibuat kurang dua hari selepas Terengganu gagal menjuarai Piala Malaysia setelah tewas 1-2 kepada Negeri Sembilan, Sabtu lalu.

Menurut Irfan yang baru dua musim bersama Terengganu, keputusan yang dibuatnya itu adalah atas persetujuan bersama kedua-dua pihak.

"Selepas berbincang dengan PBSNT, saya membuat keputusan untuk tidak menyambung kontrak dua tahun yang ditawarkan sebelum ini.

"Ia memang sukar tetapi saya terpaksa membuatnya juga kerana saya inginkan cabaran baharu bersama pasukan lain," kata Irfan kepada Kosmo! semalam.

Dalam nada sebak, Irfan turut mengakui, keputusan itu sesuatu yang sukar untuk di- lakukannya selepas melihat kebangkitan yang dipamerkan Terengganu sepanjang musim lalu.

Malah, beliau secara terbuka mendedahkan, pasukan Terengganu merupakan pasu- kan terbaik yang pernah dibimbingnya sejak menjadi jurulatih lebih 20 tahun lalu.

"Daripada penjaga gol sehinggalah kepada barisan penyerang, Terengganu memiliki pakej yang cukup lengkap.

"Saya sayangkan pasukan ini dan saya sayangkan pemain-pemain saya. Mereka te- lah memberikan kerjasama yang cukup baik sepanjang dua musim saya berada di sini," ujarnya yang mempunyai kontrak sehingga 31 November ini.

Ditanya adakah faktor dalaman mendorong keputusannya untuk menarik diri, Irfan enggan mengulas sebaliknya memberi alasan inginkan cabaran baharu.

"Saya tiada masalah dengan pasukan tetapi saya cuma inginkan cabaran. Saya juga ada hati dan perasaan seperti orang lain, jadi biarkan keputusan ini dihormati," jelas- nya.

Dalam pada itu, Irfan yang menggantikan Ken Worden sebagai jurulatih Terengganu pada awal musim 2010, tidak menafikan yang beliau memang ada menerima tawa- ran daripada pasukan lain.

Namun, bekas pengendali skuad Negeri Sembilan, Pulau Pinang dan Telekom Melaka itu masih belum bersedia untuk mendedahkan pasukan yang bakal disertainya pada musim depan.

"Perkara itu masih awal dan biarlah saya selesaikan dulu. Apa yang ingin saya kata- kan ialah saya cuma inginkan cabaran baharu bersama pasukan baharu," jelasnya.

Untuk rekod, Irfan berjaya membawa ke- gemilangan dalam pasukan Terengganu musim ini apabila membantu skuad Penyu itu muncul juara Piala FA.

Selain itu, beliau turut bertanggungjawab menghadiahkan dua gelaran naib juara buat Terengganu, masing-masing dalam saingan Piala Malaysia dan Liga Super.

Full content generated by Get Full RSS.

Mat Zan kembali bimbing skuad Penyu musim depan

Posted:

Mat Zan kembali bimbing skuad Penyu musim depan

Mat Zan kembali bimbing skuad Penyu musim depan


MAT ZAN (kiri) dan Che Mat pernah bekerjasama untuk membantu Terengganu menjuarai Piala Malaysia 2001.


IBARAT sireh pulang ke gagang, bekas jurulatih Terengganu, Mat Zan Mat Aris sekali lagi bakal kembali membimbing skuad Pantai Timur itu bagi kempen Liga Malaysia (Liga M) musim depan.

Perkara itu disahkan sendiri Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT), Datuk Che Mat Jusoh dalam satu sidang media khas di pejabat PBSNT petang semalam.

Pengumuman itu juga dibuat ekoran ke- putusan Irfan Bakti yang meninggalkan Terengganu selepas enggan menyambung kontrak dua tahun yang diberikan persa- tuan.

"Dia (Irfan) ada berjumpa kami pagi tadi (semalam) dan dia membuat keputusan muktamad untuk tidak menyambung kontrak baharu bersama pasukan.

"Keputusan itu memang mengejutkan kerana tawaran kontrak telah diberikan kepadanya sejak dua bulan.

Bagaimanapun, pihak persatuan tetap menghormati keputusannya dan berterima kasih dengan jasa yang telah diberikan, termasuk membawa kegemilangan kepada pasukan Terengganu," kata Che Mat semalam.

Ditanya apakah punca di sebalik keputu- san mengejut itu, Che Mat menjelaskan, Irfan ada memberitahunya mengenai tawaran yang diterima dari Selangor.

"Kami telah bersetuju dengan semua permintaannya tetapi dia kata keputusan itu muktamad. Dia juga kata ada menerima tawaran daripada Selangor," jelasnya.

Justeru kata Che Mat, tempat Irfan dalam pasukan Terengganu bakal diisi be- kas jurulatih, Mat Zan dalam masa terdekat.

Jelasnya, pemilihan Mat Zan dibuat berdasarkan pengalamannya membimbing pasukan Terengganu termasuk membantu pasukan itu menjuarai Piala Malaysia pada edisi 2001.

"Saya juga telah berbincang dengan pemain termasuk kapten pasukan, Marzuki Yusof yang pernah bermain di bawah Mat Zan dan mereka tidak mempunyai masa- lah untuk kembali bekerjasama.

"Dalam sehari dua ini, beliau (Mat Zan) akan datang ke sini (Terengganu) untuk berbincang lanjut mengenai tawaran ini," jelasnya.

Selain Terengganu, Mat Zan, 53, juga pernah membimbing pasukan Kuala Lumpur, Telekom Melaka, KL Plus dan terbaharu, Pos Malaysia.

Full content generated by Get Full RSS.

Stadium Shah Alam bakal ditutup selama tiga bulan

Posted:

Stadium Shah Alam bakal ditutup selama tiga bulan

Stadium Shah Alam bakal ditutup selama tiga bulan

Oleh MEGAT RAMLI MEGAT RAOF
megat@kosmo.com.my


STADIUM Shah Alam akan ditutup selama tiga bulan mulai pertengahan bulan ini bagi kerja-kerja menaik taraf dan penambahbaikan.


VENUE final Piala Malaysia 2011 antara Negeri Sembilan dan Terengganu, Stadium Shah Alam akan ditutup selama tiga bulan bagi kerja-kerja menaik taraf dan penambahbaikan.

Datuk Bandar Shah Alam, Datuk Mohd. Jaafar Mohd. Atan berkata, kerja-kerja tersebut dijangka akan dijalankan mulai pertengahan November ini.

Ia akan ditutup sebaik kejo- hanan bola sepak bagi merebut Piala Datuk Bandar Shah Alam yang akan berlangsung di stadium itu berakhir.

Menurutnya, ia melibatkan naik taraf kualiti padang, mengecat struktur bangunan, pembaikan kerusi, bumbung dan kira-kira 400 tandas yang didapati berada dalam keadaan tidak memuaskan.

"Masalah pencahayaan stadium yang dilihat kurang memberangsangkan juga akan diatasi dengan cara meningkatkan tahap kualiti lampu limpah sehingga ke tahap 1000 lux," kata- nya pada sidang akhbar selepas mempengerusi Mesyuarat Penuh bulanan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) Shah Alam semalam.

Mohd. Jaafar memberitahu, kos penambahbaikan tersebut dianggarkan berjumlah RM4 juta dan kontraktor telah dilantik untuk melaksanakan kerja-kerja pembaikan tersebut.

Katanya, MBSA menjangkakan stadium tersebut boleh digunakan semula pada awal April tahun depan.

"Padang di Stadium Shah Alam sekarang lebih baik dari- pada padang di Stadium Putra, Bukit Jalil, namun selepas proses menambah baik selesai, kita yakin dapat memenuhi sepenuhnya piawaian yang ditetapkan oleh Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM)," jelasnya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved