Jumaat, 28 Oktober 2011

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Debaran malam kemuncak

Posted:

Debaran malam kemuncak

Debaran malam kemuncak

KAPTEN Negeri Sembilan, Shukor Adan (kiri) dan kapten Terengganu, Marzuki Yusoh berjabat tangan pada sidang media final Piala Malaysia 2011 di Stadium Shah Alam semalam.


AKSI penutup tirai saingan Liga Malaysia (Liga M) musim ini menyaksikan pertembu- ngan dua pasukan terhebat, Terengganu dan Negeri Sembilan pada final Piala Malaysia di Stadium Shah Alam malam ini.

Apa yang pasti, kedua-dua pasukan mempunyai misi yang sama bagi menjulang piala paling berprestij itu sebagai koleksi peribadi kedua-dua pasukan.

Di saat Negeri Sembilan memburu koleksi ketiga setelah memenanginya pada edisi 1948 dan 2009, Terengganu juga mahu mengulangi kegemilangan hampir sedekad lalu apabila kali terakhir muncul juara pada 2001.

Atas kertas, rekod pertemuan kedua-dua pasukan dilihat seimbang apabila masingmasing mencatatkan satu kemenangan, satu tewas dan dua kali seri musim ini.

Dalam kempen Piala Malaysia, kedua-dua pasukan diundi dalam Kumpulan B dengan menyaksikan Negeri Sembilan menang 1-0 di Stadium Tuanku Abdul Rahman, Paroi sebelum mencatatkan seri tanpa jaringan di Kuala Terengganu.

Bagi aksi Liga Super, Terengganu berpesta gol di Stadium Sultan Ismail Nasirud- din Shah apabila membelasah Negeri Sembilan 3-0 sebelum seri 1-1 di gelanggang lawan.

Menjelang aksi final malam ini, jurulatih Negeri Sembilan, Azraai Khor Abdullah tetap optimis skuad kendaliannya mampu membawa semula Piala Malaysia ke Serem- ban selepas dikecewakan Kelantan musim lalu.

"Moral para pemain kini berada pada tahap terbaik.

"Kesemua pemain telah bersedia bagi menghadirkan satu persembahan yang isti- mewa esok (malam ini).

"Malah sekiranya menang, ia adalah detik paling bermakna bagi saya selaku jurulatih selain menganggap ia sebagai hadiah hari jadi saya," kata Azraai kepada pemberita dalam sidang media final Piala Malaysia di Stadium Shah Alam semalam.

Turut hadir pada sidang media itu ialah Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT), Datuk Che Mat Jusoh; Setiausaha Persatuan Bola Sepak Negeri Sembilan (PBNS), Datuk Abd Halim Abd Latif; Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan FAM, Datuk Salleh Mat Rasid; Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad dan kapten kedua-dua pasukan, Shukor Adan dan Marzuki Yusof.

Sementara itu, jurulatih Terengganu, Irfan Bakti menjelaskan, anak-anak buahnya telah bersedia daripada aspek mental dan fizikal bagi mengharungi aksi malam ini.

Jelasnya, sekalipun terpaksa beraksi dalam keadaan hujan dan padang becak, beliau tetap mahu barisan pemainnya mengamalkan corak permainan secara menyerang.

"Meskipun keadaan cuaca tidak menentu ketika ini tetapi saya tetap percaya bahawa kesemua barisan pemain saya sudah bersedia untuk menghadapinya.

"Bukan sahaja kami, malah Negeri Sembilan turut akan merasai kesukaran yang sama sekiranya terpaksa beraksi dalam keadaan hujan dan padang becak," kata Irfan.

Full content generated by Get Full RSS.

Marzuki tekad rantai Hairuddin

Posted:

Marzuki tekad rantai Hairuddin

Marzuki tekad rantai Hairuddin


MARZUKI (tengah) memikul tanggungjawab besar bagi mengekang kemaraan penggempur Negeri Sembilan pada aksi final Piala Malaysia 2011 di Stadium Shah Alam malam ini.


DILABEL sebagai 'kereta kebal' Terengganu, Marzuki Yusof jelas memikul tugas sukar pada aksi final Piala Malaysia malam ini dalam misi menge- kang setiap asakan jentera serangan Terengganu.

Tanpa mahu memperlekehkan kemampuan pihak lawan, kapten Terengganu itu juga tekad merantai setiap pergerakan rakan senegerinya, Hairuddin Omar yang di- akui memiliki kelebihan luar biasa khususnya menerusi tandukan.

Jelas Marzuki, kehadiran Hairuddin dalam pasukan Negeri Sembilan dianggap 'duri dalam daging' bagi sku- ad Penyu memandangkan penyerang bertubuh sasa kela- hiran Setiu itu pernah beraksi bersamanya dalam pasu- kan Terengganu.

"Dia (Hairuddin) adalah pemain serba boleh dan seorang penyerang yang memiliki pengalaman luas beraksi pada perlawanan akhir Piala Malaysia. Dia juga sangat pantas mencuri peluang, terutamanya menerusi tandukan," jelas Marzuki.

Justeru kata tonggak pertahanan itu, setiap pergerakan Hairuddin perlu diawasi dengan bijak dan tidak sese- kali memberi peluang kepadanya berada dalam kawasan kotak penalti.

Paling penting jelasnya, rakan-rakan sepasukannya perlu mengelak daripada membiarkan pemain pasukan lawan melakukan hantaran- hantaran silang yang mampu memberi kelebihan kepada Hairuddin melakukan tandukan.

"Semua pemain dalam pasukan Negeri Sembilan berbahaya tetapi saya melihat Hairuddin sebagai ancaman utama kami.

"Dia mungkin tahu serba sedikit mengenai corak permainan Terengganu dan sebab itu kami perlu mengawa- sinya sepanjang 90 minit permainan," katanya.

Hairuddin yang pernah bersama-sama Marzuki menjulang Terengganu muncul juara Piala Malaysia 2001, kini dilihat berada pada prestasi terbaik dan menjadi nadi kepada kejayaan Negeri Sembilan mara ke final buat kali ketiga berturut-turut.

Dia turut menyumbat dua gol menerusi tandukan ketika membenam bekas pasukannya, T-Team pada aksi sepa- ruh akhir pertama di Kuala Terengganu minggu lalu.

"Apa yang perlu adalah kerjasama daripada semua pemain. Kami perlu bertahan dan menyerang sebagai sebuah pasukan.

"Lagipun, inilah peluang terbaik kami untuk membawa Piala Malaysia selepas kejayaan menjuarai Piala FA, Jun lalu," jelas Marzuki.

Full content generated by Get Full RSS.

Awas 'tandukan bersiri' Hairuddin

Posted:

Awas 'tandukan bersiri' Hairuddin

Awas 'tandukan bersiri' Hairuddin

JIKA ditanya siapakah yang mampu mencuri tumpuan di tengah padang pada aksi final Piala Malaysia di Stadium Shah Alam malam ini, sudah tentu jawapannya ialah penyerang veteran Negeri Sembi- lan, Hairuddin Omar (gambar).

Dalam misi peribadi menjulang Piala Malaysia buat kali keempat dalam kariernya, keupayaan Hairuddin, 32, menjaringkan gol dalam dua pentas final ber- turut-turut, bersama dua pasukan berbeza sebelum ini pastinya sukar ditandi- ngi mana-mana pemain lain.

Pada edisi 2009, Hairuddin yang dipin- jamkan ke Negeri Sembilan lantaran ke- labnya ketika itu, T-Team tidak layak beraksi dalam kempen Piala Malaysia, berjaya menjaringkan gol menerusi tandukan menarik, sekali gus mengecewakan Kelantan 3-1 di pentas final.

Ketika menyarung jersi Kelantan musim lalu pula, Hairuddin yang dikenali dengan gelaran 'Hai-O' tiba-tiba bertukar watak menjadi 'api dalam sekam' buat Negeri Sembilan apabila tandukannya berjaya menyamakan kedudukan buat The Red Warriors sebelum jaguh Pantai Timur itu menang 2-1.

'Tandukan bersiri' Hairud- din juga dilihat masih belum kehilangan bisanya musim ini apabila dia berjaya menanduk masuk tiga lagi gol bagi membantu Negeri Sembi- lan mara ke final ketika menentang T-Team dan Felda United dalam aksi suku akhir dan sepa- ruh akhir sebelum ini.

Malah, mungkin ada juga pemi- nat yang sudah lupa mengenai pe- ranan Hairuddin yang turut membawa watak penting bersama Rosdi Talib dan Sapian Wahid ketika Terengganu bangkit menewaskan Perak 2-1 pada final edisi 2001 walaupun dia tidak menjaringkan gol pada perlawanan itu.

Malam ini, tibalah peluang bagi anak kelahiran Setiu, Terengganu itu un- tuk mengecewakan negeri kelahirannya sendiri dan Hairuddin sendiri mengakui, ia adalah satu detik yang isti- mewa jika berjaya menjaringkan gol.

"Sudah tentu ia menjadi malam yang cukup indah jika berjaya menjaringkan gol dalam tiga pentas final berturut- turut. Tambahan pula berdepan Terengganu, tanduk boleh, pakai kaki pun tak kisah, asalkan gol.

"Tetapi saya tidak terlalu memikirkan sangat nak jaringkan gol. Bagi saya, dapat membawa balik semula Piala Malaysia pulang ke Seremban sudah cukup baik," jelas Hairuddin.

Pada masa sama, Hairuddin yang telah menjaringkan tujuh gol sepanjang edisi Piala Malaysia kali ini, menyedari ia bu- kan satu tugas yang mudah bagi menem- busi kekebalan benteng Terengganu yang diketuai oleh Marzuki Yusof.

"Jika pergerakan saya dirantai pun tak kisah, ia satu cabaran untuk saya berusaha lebih keras, selain boleh memberi lebih ruang kepada rakan sepasukan lain seperti Shahurain (Abu Samah) dan S. Kunanlan untuk menjaringkan gol," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved