Sabtu, 8 Oktober 2011

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Israel rampas tanah pusaka Badwi Arab

Posted:

Israel rampas tanah pusaka Badwi Arab

Israel rampas tanah pusaka Badwi Arab

MASYARAKAT Badwi mengambil bahagian dalam satu protes di bandar Beersheba bagi membantah rancangan rejim Zionis untuk mengusir mereka.


BEERSHEBA, Israel - Beratus-ratus penduduk keturunan Arab Badwi melancarkan protes untuk membantah rancangan rejim Zionis mengusir 30,000 anggota komuniti mereka dari beberapa kawasan perkhemahan dan kampung di Israel.

Pada bulan lalu, Kabinet Israel meluluskan pelan untuk menempatkan semula sekitar 36 buah kampung di selatan Israel yang diduduki oleh 90,000 penduduk Badwi.

Komuniti tersebut menyatakan, tanah yang diduduki itu adalah tanah pusaka milik nenek moyang mereka yang diwarisi sejak turun-temurun.

Pihak berkuasa Israel bagaimanapun menganggap masyarakat Badwi sebagai setinggan, sekali gus enggan menyalurkan kemudahan dan prasarana asas seperti jalan raya, sekolah, klinik, air atau elektrik kepada mereka.

Bantahan tersebut berlangsung kelmarin. - AP

Lelaki saman Facebook kerana langgar undang-undang mengintip

Posted:

Lelaki saman Facebook kerana langgar undang-undang mengintip

Lelaki saman Facebook kerana langgar undang-undang mengintip


LAMAN sosial Facebook yang dicipta oleh Mark Zuckerberg sering menimbulkan kontroversi dalam kalangan penggunanya.


WICHITA, Kansas, Amerika Syarikat (AS) - Seorang pengguna laman sosial Facebook telah memfailkan saman kerana mendakwa Facebook telah melanggar undang-undang mengintip menerusi satu kuki pengesan yang mampu merekod sejarah laman web yang dilayari selepas penggunanya keluar daripada laman Facebook.

John Graham, 42, yang merupakan seorang peguam memfailkan saman tersebut di Mahkamah Daerah Kansas pada Rabu lalu.

Biarpun begitu, pakar-pakar melihat saman itu sukar untuk diteruskan berikutan mahkamah Kansas pernah menolak kes sama sebelum ini. Malah, semua plantif kalah dalam kes mereka kerana tidak mampu membuktikan kuki itu memberi sebarang ancaman kepada pengguna Facebook.

Jurucakap Facebook, Andrew Noyes memberitahu pihaknya telah mengeluarkan satu kenyataan yang menegaskan bahawa tiada undang-undang yang dilanggar. Facebook juga tidak menyimpan atau menggunakan maklumat yang tidak dimilikinya. - AP

Penduduk kampung berebut mendulang emas

Posted:

Penduduk kampung berebut mendulang emas

Penduduk kampung berebut mendulang emas


ORANG kampung berkumpul di sebatang sungai untuk mendulang lumpur yang dikatakan mengandungi emas berikutan berlaku kebocoran paip milik pengendali lombong emas, McMoRan Copper & Gold di kampung Kwamki Lama, wilayah Papua, Indonesia semalam. - Reuters


KWAMKI Lama, Papua - Kebocoran sebatang paip yang mengalirkan mineral bumi berharga seperti emas, tembaga dan perak telah membuatkan penduduk kampung di sini berebut-rebut untuk mendulangnya.

Paip itu milik syarikat perlombongan Freeport McMoRan Copper & Gold dari Amerika Syarikat (AS). Walaupun cuba dihalang oleh kakitangan Freeport daripada mendulang, namun amaran itu langsung tidak dihiraukan.

Orang kampung yang terdiri daripada golongan tua hinggalah kanak-kanak membawa pelbagai peralatan untuk mendulang. Antara alat yang digunakan termasuklah kuali, selimut, skup, karung dan dulang.

Mereka dilihat tidak peduli untuk bergelumang dalam lumpur berwarna hitam itu demi mencari emas, perak atau tembaga.

Material bumi yang keluar dari paip tersebut dikatakan mengalir hingga ke Sungai Otomona menyebabkan airnya yang jernih bertukar hitam.

Seorang pegawai daripada Jabatan Keselamatan dan Pengurusan Risiko Freeport, Paulus Kogoya memberitahu kebocoran berlaku kerana paip terbabit sudah haus.- Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved