Isnin, 31 Oktober 2011

Kosmo Online - Rencana Utama

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Evolusi cukur jambul dalam adat Melayu

Posted:

Evolusi cukur jambul dalam adat Melayu

Evolusi cukur jambul dalam adat Melayu

TERATAK tiga tingkat milik ibu kepada tiga cahaya mata, Aliza Abu Bakar, 38, pada malam itu riuh rendah dan sesak dengan tetamu yang tidak putus-putus hadir bagi meraikan kehadiran ahli keluarga baharu Aliza.

Beberapa khemah didirikan di pekarangan rumah memuatkan deretan juadah makanan bagi menjamu tetamu yang hadir memeriahkan majlis cukur jambul dan akikah putera ketiga Aliza, Ajwad yang selamat dilahirkan pertengahan Ogos lalu.

Orang luar yang sekadar lalu lalang di situ pasti akan menyangka majlis tersebut merupakan majlis pertunangan kerana dekorasi dan persediaan bagi menyambut kelahiran Ajwad dilaksanakan penuh meriah.

"Alhamdulillah, ini merupakan rezeki Allah buat saya sekeluarga, sebelum ini saya tidak pernah membuat majlis sebegini untuk anak-anak terdahulu, jadi oleh kerana pertama kali mengadakan majlis cukur jambul, saya mahukan ia istimewa," tutur usahawan wanita itu ketika ditemui di majlis tersebut di Taman Melawati, Ulu Kelang, Selangor.

Seperti majlis cukur jambul lain, majlis buat Ajwad turut merangkumi marhaban, selawat ke atas nabi dan doa kesyukuran. Namun, istimewanya ia turut diselitkan dengan bacaan berzanji oleh beberapa orang tokoh agama tempatan.


ALIZA melihat Ajwad menjalani upacara tahnik iaitu meletakkan manisan di lelangit bayi.


Sambil tetamu meneruskan selawat, Ajwad didukung mengelilingi tetamu yang ada bagi memberi peluang buat mereka menggunting beberapa helai rambut bayi itu sebelum amalan tahnik (belah mulut) di mana sedikit madu diletakkan di lelangit Ajwad.

Kesemua upacara itu kelihatan klise dan bukan lagi asing dalam konteks budaya Melayu melibatkan cukur jambul, namun jelaskah kita akan makna serta tujuan perkara-perkara itu diadakan?

Mengikut kefahaman Aliza, majlis cukur jambul bertujuan menzahirkan kesyukuran kepada Allah atas cahaya mata yang dikurniakan dan pada masa yang sama berkongsi rasa gembira itu bersama-sama orang ramai.

"Ia sebenarnya terpulang kepada individu, tetapi bagi saya apa sahaja tujuannya, ia mestilah dilaksanakan dengan hati ikhlas kerana anak merupakan anugerah Tuhan.

"Akikah contohnya, ada orang mendermakan daging tersebut kepada fakir miskin dan ada juga yang menjamu tetamu yang hadir ke majlis akikah tersebut, jadi ia sebenarnya tidak banyak beza," jelas Aliza.

Tradisi biasa Melayu


AKIKAH bukan sahaja dilakukan untuk bayi, tetapi boleh juga dibuat untuk orang dewasa.


Pelakon dan juga ibu kepada seorang anak, Sari Yanti Mohamad Nazari, 27, juga berkongsi pandangannya terhadap majlis cukur jambul berdasarkan pengalamannya menjalankan majlis sebegitu Oktober tahun lalu.

Walaupun kini dia sedang sarat mengandung anak kedua, majlis buat putera sulungnya, Barr Al Aliy, 1, yang diadakan di Restoran Tajine, Kuala Lumpur masih segar dalam ingatan.

Sama seperti Aliza, Sari turut mengisi majlis cukur jambul tersebut dengan marhaban serta bacaan berzanji, cuma dia turut mendapatkan khidmat pemain gendang bagi menyesuaikan tema Arab buat majlis tersebut.

"Pada saya, cukur jambul merupakan tradisi biasa orang Melayu dan bertujuan memperkenalkan anak yang baru lahir kepada keluarga dan saudara-mara.

"Selain itu, ia juga merupakan pendekatan kita untuk memanjatkan rasa syukur dan terima kasih kepada Allah kerana anugerah yang diberikan," ujar Sari.

Bagi upacara akikah pula, Sari hanya mengupah orang bagi melaksanakannya dengan menyedekahkan sembelihan dua ekor kambing itu kepada golongan yang memerlukan.

Namun, di sebalik kefahaman itu semua, wujud pengetahuan tentang cukur jambul dan akikah yang perlu diketahui semua orang terutama masyarakat Melayu yang beragama Islam.

Jangan terkejut jika dikatakan rata-rata orang hanya menyifatkan cukur jambul sebagai adat Melayu yang dicipta sendiri penduduk nusantara dan tidak dipraktikkan Rasulullah SAW.

Seorang pendakwah, Muhamad Riduan Zainal Abidin, 29, mendedahkan bahawa upacara cukur jambul sebenarnya telah diriwayatkan dalam hadis riwayat Muslim. Rasulullah sendiri menyarankan agar bayi yang baru dilahirkan dicukur kepalanya.

Memandangkan nabi sendiri menggalakkan perkara itu, maka secara tidak langsung ia terletak sebagai sunnah yang wajar diikuti. Bagaimanapun, berdasarkan hadis tersebut, bayi tersebut perlu dicukur kepalanya pada hari ketujuh selepas kelahiran.

Cukur kepala


SARI YANTI antara selebriti yang mengadakan majlis cukur jambul besar-besaran untuk anak sulungnya, Barr Al Aliy.


"Dahulu, cukur jambul dipanggil cukur kepala kerana bayi tersebut perlu dicukur habis rambutnya.

"Namun, kini masyarakat akan menggunting sedikit sahaja sebelum ibu bapa bayi tersebut mencukur habis rambut anaknya pada kemudian hari.

"Menurut hadis, rambut bayi yang dicukur itu perlu ditimbang dan berat rambut tersebut perlu dinisbahkan dengan emas dan nilai tersebut kemudiannya disedekahkan kepada fakir miskin," terang Riduan.

Setelah jelas bahawa cukur jambul merupakan sunah nabi, timbul pula persoalan apakah rasional di sebalik upacara tersebut, apakah hikmah yang diperoleh individu yang melaksanakannya?

Tambah Riduan, cukur jambul sebenarnya bertujuan membuang rambut bayi yang baharu lahir itu kerana mengandungi kotoran yang tidak sihat bagi tumbesaran bayi.

"Selama sembilan bulan bayi tersebut berada di dalam perut ibunya, tempoh tersebut sudah tentu membuatkan rambut bayi tersebut bercampur dengan pelbagai bahan asing.

"Menerusi cukur jambul, ia dapat membersihkan kekotoran tersebut dan hikmahnya sudah tentulah memperoleh keberkatan dan bayi tersebut membesar dengan sihat," tutur Riduan yang turut mengatakan bahawa cukur jambul dahulu hanya dilaksanakan ibu bapa bayi tersebut sahaja tanpa sebarang majlis.

Menyentuh konsep cukur jambul hari ini, Riduan menyatakan tiada salahnya majlis besar-besaran diadakan asalkan perkara asas serta niat melakukannya betul.

Kekeliruan yang timbul berhubung status cukur jambul hingga ada yang menyatakan ia sekadar budaya. Akui Riduan, ia mungkin disebabkan beberapa pengisian upacara dalam majlis cukur jambul hari ini lebih kepada adat Melayu.


PERSIAPAN majlis cukur jambul hari ini hampir menyerupai majlis pertunangan dan perkahwinan.


"Pada asalnya, cukur jambul tidak memerlukan marhaban dan bacaan berzanji, tetapi ia diadakan di negara kita untuk memeriahkan majlis.

"Ia tidak salah tetapi jangan menganggapnya sebagai perkara bidaah hanya kerana ia tidak dilakukan nabi kerana sebenarnya budaya dan sunnah itu telah bergabung membentuk ibadah," jelasnya lagi.

Keberkatan akikah

Akikah pula yang sememangnya diketahui umum merupakan sunat muakad yang bertujuan mendapatkan keberkatan hidup daripada Allah juga sering kali dilakukan serentak bersama majlis cukur jambul.

Ia juga dituntut nabi agar dibuat pada hari ketujuh selepas kelahiran bayi, kata Riduan. Daging akikah tersebut akan dinisbahkan seperti mas kahwin dan seperti biasa ia perlu disedekahkan kepada fakir miskin.

Dua ekor kambing afdal bagi bayi lelaki dan seekor kambing bagi bayi perempuan perlu disembelih mengikut hukum Islam bagi upacara akikah. Bagaimanapun terdapat pendapat mengatakan bahawa daging akikah itu tidak boleh dimakan ahli keluarga bayi tersebut.

"Ada orang ingat makan daging akikah keluarga sendiri haram sedangkan tiada hukum yang menyatakan tentang perkara itu.

"Tiada salahnya untuk ahli keluarga atau pun individu yang melakukan akikah itu sendiri untuk menjamah daging tersebut tetapi sewajarnya ia diagihkan kepada orang ramai," ujar Riduan.

Full content generated by Get Full RSS.

Nasib malang rakyat Syria

Posted:

Nasib malang rakyat Syria

Nasib malang rakyat Syria


WADI Khaled kawasan pergunungan di Lebanon yang bersempadan dengan utara Syria menjadi lokasi penempatan pelarian Syria.


ABIR bersama suami dan dua anak lelakinya bangkit daripada lena pada musim sejuk yang julung-julung kali dirasainya sejak menjadi pelarian Syria di Lebanon. Lokasi yang didiami keluarga malang itu dikenali sebagai Wadi Khaled iaitu sebuah kawasan pergunungan berdekatan dengan sempadan utara Syria.

Wanita itu kemudiannya mengunci pintu belakang. Dia segera menanggalkan hijabnya yang berwarna hitam dan duduk bersama dua anaknya di atas tilam empuk. Hidup sebagai pelarian membuatkan keluarga ini hanya mampu berkongsi satu bilik kepunyaan sebuah sekolah terbiar yang terletak di sebuah perkampungan di Mashta Hammoud. Lokasi itu mempunyai pemandangan semula jadi yang cukup indah.

"Percayakah kamu bahawa saya tidak mampu membelikan baju tebal untuk anak-anak saya? Semua pelarian di sekolah ini bersedia dan hanya memikirkan tentang musim sejuk yang bakal tiba. Namun, saya sebenarnya memikirkan tentang nasib kami yang masih belum boleh pulang, sedangkan musim sejuk makin tiba," kata wanita yang berusia 29 tahun itu memulakan perbualan.

Abir sedikit pun tidak menoleh ke arah wartawan ketika berbicara. Sebaliknya, dia sibuk menyalakan penunu bunsen untuk mendidihkan kentang untuk kedua-dua anaknya yang berusia empat dan dua tahun.

Sejak rejim Presiden Bashar al-Assad melancarkan tindakan keras ke atas penentang prodemokrasi pada bulan Mac lalu, lebih 3,580 penduduk Syria mendaftar sebagai pelarian dengan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UN) di utara Lebanon.

Ketinggalan pelajaran

Dalam pada itu, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Bagi Orang Pelarian (UNHCR) menjangkakan 900 orang daripada jumlah pelarian itu adalah mereka yang berumur di antara empat hingga 17 tahun yang masih memerlukan pendidikan di sekolah.

"Melihat keadaan itu, Menteri Pendidikan Lebanon bersetuju untuk membenarkan kanak-kanak Syria ini berdaftar di sekolah-sekolah awam dan UNHCR akan membayar yuran tuisyen mereka," kata Jean Paul Cavalieri, wakil pembantu UNHCR di Lebanon.

Namun, kepada para pelarian ini, masalah yang mereka hadapi lebih sukar daripada segala yang tercatat di paparan kertas.

Salah seorang daripadanya yang hanya mahu dikenali sebagai Nazha berkata, dia agak gementar kalau-kalau anak lelaki dan dua anak perempuannya akan berdepan dengan masalah diskriminasi di sekolah.

Paling menakutkan Nazha ialah kemugkinan anak kesayangannya akan diculik oleh penguatkuasa Syria di Lebanon.

"Saya takut kepada mereka tidak kira pangkat, jadi saya tidak menghantar anak-anak ke sekolah," kata wanita yang berusia 35 tahun itu. Anak lelaki Nazha sepatutnya sudah memulakan persekolahan sejak beberapa bulan lalu.

Seperti pelarian-pelarian lain, Nazha sangat yakin bahawa rejim Assad mempunyai proksi yang kuat di Lebanon. Itu semua ekoran kerajaan negara itu didominasi oleh kumpulan militan Syria dan disokong Iran Hezbollah.

"Saya gerun setiap kali suami pergi ke luar untuk bersiar-siar. Saya sentiasa takut rejim (Syria) atau sekutunya menemui dia," kata Abir.

Sekurang-kurangnya 600 rakyat Syria memasuki Lebanon secara persendirian di antara 1 hingga 7 September lalu. Namun lebih ramai yang tersekat di sempadan.

"Kita mempunyai laporan-laporan keselamatan yang menyatakan beberapa bahagian Syria telah mengetatkan kawalan dan ada banyak yang mencuba untuk memasuki sempadan tetapi tidak berjaya," kata Jean Paul.

Kebanyakan pelarian yang berjaya merentas masuk datang dari Heet, Tal Kalakh dan Homs dikesan melalui sempadan haram. Mereka terlebih dulu merentas melalui tanah berbatu-batan sepanjang Sungai Kabir, tambahnya lagi.

Bunyi tembakan

Sejak kebelakangan ini, beribu-ribu pelarian telah menggunakan laluan itu dan seringkali pendengaran mereka dijamu dengan bunyi tembakan di setiap penjuru.

Cerita pelarian ini amat memilukan. Ada antara pelarian hanya mampu membawa bekalan asas namun tidak kurang juga 'berjuang' dengan sehelai sepinggang.

Kebanyakan pelarian mendapatkan perlindungan daripada saudara-mara mereka di Lebanon.

Kepada Abir, segalanya dilakukan secara bersendirian. Dia memohon bantuan daripada PBB atau daripada pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di negara tersebut.

Di Sekolah Mashta Hammoud, majoriti kanak-kanak tidak mandi selama beberapa hari dan berkaki ayam.

Kanak-kanak ini akan diberi beberapa permainan untuk mengisi masa lapang mereka. Ada yang melukis peta bandar-bandar di Syria atas kertas kadbod. Mereka juga memiliki perasaan yang aneh. Apabila kedengaran batu jatuh, mereka memikirkan peperangan akan meletus. Peperangan membawa maksud, akan ada kematian.

PBB menganggarkan lebih 2,700 rakyat Syria telah dibunuh sejak pertengahan Mac lalu iaitu ketika bantahan meletus. Kebanyakannya adalah orang awam.

Beberapa pelarian yang ditemuramah berkata, mereka cukup takut sekiranya konflik itu akan meleret-leret untuk satu jangka masa yang panjang. Ia akan menjadi lebih parah, jika kuasa Barat tidak campur tangan dengan memaksa Assad keluar.

Kepada Abir, meninggalkan ibu bapanya dan tinggal di rumah yang mempunyai dua bilik tidur di Tal Kalakh ialah satu-satunya pilihan terbaik selepas adik- beradik lelakinya yang juga kembar seiras lesap dalam satu bantahan tiga bulan lalu.

Salah seorang daripada kembar berkenaan cedera dan retak tulang belakang, tapi umurnya masih panjang. Seorang lagi dijumpai di bilik mayat hospital tempatan dan telah dikebumikan dalam masa 24 jam sebelum Abir melarikan diri ke Lebanon.

"Anak saya ketakutuan. Anak saya yang tua cepat berpeluh hingga katilnya basah. Mereka akan menjerit dan bersembunyi dalam bilik apabila mendengar bunyi tembakan.

"Dunia perlu tahu bahawa rakyat Syria mahu melepaskan diri daripada terus terkandas dalam peperangan," kata Abir yang menahan air mata dan dengan bangga menunjukkan gambar adik- beradik lelakinya yang disimpan dalam telefon bimbit. - AFP

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Negara

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Nadia diarah bayar RM50,000

Posted:

Nadia diarah bayar RM50,000

Nadia diarah bayar RM50,000

Oleh WAZIHA WAHID
waziha.wazid@kosmo.com.my

NADIA


KUALA LUMPUR - Selepas enam tahun bertelingkah, kemenangan akhirnya berpihak kepada pelakon, Lisdawati apabila rakan artis, Nadia Mustafar diarah oleh Mahkamah Sesyen di sini, supaya membayar ganti rugi sebanyak RM50,000 kepadanya berhubung artikel fitnah mengenai kegagalan menjelaskan hutang di majalah Media Hiburan.

Hakim Yong Zarida Sazali turut memerintahkan Nadia atau nama sebenarnya Siti Naziyah Sheikh Mustafar, 35, membayar kadar faedah empat peratus bermula dari tarikh penghakiman hingga penyelesaian kes dan kos mengikut skala.

"Selepas meneliti hujahan dan keterangan pihak-pihak, mahkamah membenarkan tuntutan plaintif (Lisdawati)," katanya.

Lisdawati dan Nadia bagaimanapun tidak hadir pada prosiding semalam dan mereka diwakili peguam masing-masing iaitu Sangeet Kaur Deo bagi Lisdawati manakala Nadia pula oleh Siti Julaini Mohd. Shahar dan Mohamed Lusfi Yaakob.

Pada 21 April lalu, Lisdawati memfailkan saman terhadap Nadia kerana mendakwa mengeluarkan kenyataan memfitnah terhadap dirinya.

Berdasarkan pernyataan tuntutannya, Lisdawati atau nama sebenarnya, Nisdawati Nazaruddin, 33, mendakwa Nadia dengan niat jahat memberikan wawancara mengandungi perkataan memfitnah kepada wartawan majalah Media Hiburan, Hanif Abdul Ghani.


LISDAWATI


Hanif tidak dipanggil sebagai saksi kerana telah meninggal dunia tiga tahun lalu.

Wawancara itu didakwa berlaku sekitar Januari 2005 dan Lisdawati mendakwa, majalah itu menyiarkan artikel berkaitan pada 8 hingga 14 Januari 2005.

Isteri kepada pelakon Fauzi Nawawi itu mendakwa, dalam erti biasa, artikel itu antaranya bermakna dan difahamkan bermaksud dia meminjam wang, berhutang dan gagal menjelaskan hutang yang dikatakan itu kepada Nadia.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Full content generated by Get Full RSS.

Bekalan lembu Aidiladha cukup

Posted:

Bekalan lembu Aidiladha cukup

Bekalan lembu Aidiladha cukup


BEKALAN lembu dijamin mencukupi sempena sambutan Aidiladha bulan depan. - Gambar hiasan


PUTRAJAYA - Sebanyak 53,000 ekor lembu dibekalkan bagi keperluan umat Islam menyambut Aidiladha tahun ini dan jumlah itu dijangka mencukupi.

Ketua Pengarah Perkhidmatan Veterinar, Datuk Dr. Abdul Aziz Jamaluddin berkata, daripada jumlah tersebut, sebanyak 47,000 lembu daging hidup telah diimport dari Australia.

Bakinya iaitu 4,000 ekor lembu lagi diimport dari Thailand dan selebihnya adalah sumber dari dalam negara.

"Lembu-lembu dari Thailand dan Australia diimport oleh syarikat-syarikat yang telah diberi permit manakala lembu hidup dalaman adalah dari projek-projek integrasi Felda dan RISDA di seluruh negara," kata beliau dalam kenyataan di sini semalam.

Mengenai harga ayam, daging lembu dan kambing di pasaran runcit sempena sambutan Aidiladha ini, Aziz berkata, harga yang ditetapkan dijangka stabil sehingga tiba musim perayaan itu.

Beliau berkata, ini kerana persediaan awal dan bekalan yang mencukupi sudah dilaksanakan untuk menampung permintaan pengguna.

Menurutnya, harga ayam runcit atau sembelih adalah RM7.80 sekilogram (kg), daging lembu tempatan RM22.50 sekg, daging kerbau India RM12 sekg, daging kambing tempatan RM32 sekg manakala harga daging kambing import adalah RM28 sekilogram.

Full content generated by Get Full RSS.

Najib ke Tanah Suci Mekah tunai haji

Posted:

Najib ke Tanah Suci Mekah tunai haji

Najib ke Tanah Suci Mekah tunai haji


NAJIB dan isteri, Rosmah melambai ke arah orang ramai di Kompleks Bunga Raya, Sepang semalam sebelum berlepas ke Mekah untuk menunaikan haji.


SEPANG - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri, Datin Rosmah Mansor berlepas ke Arab Saudi semalam bagi menunaikan ibadah haji.

Mereka turut diiringi bonda Najib, Tun Rahah Mohamad Noah dan adik Najib, Datuk Mohamed Nazim serta Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir.

Mereka berlepas ke Madinah dari Kompleks Bunga Raya, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini pada kira-kira pukul 5 petang.

Sementara itu, Najib dalam Twitternya sebelum berlepas ke Arab Saudi berkata: "Saya akan menunaikan fardhu haji sebentar lagi. Terima kasih di atas doa anda semua."

Sementara itu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan isteri, Puan Sri Norainee Abdul Rahman serta beberapa menteri Kabinet adalah antara orang kenamaan yang berada di lapangan terbang mengucapkan selamat jalan kepada Perdana Menteri dan isteri. - Bernama

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Urban

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Urban


Falsafah seramik tamadun Alam Melayu

Posted:

Falsafah seramik tamadun Alam Melayu

Falsafah seramik tamadun Alam Melayu

Oleh MAZLINA ABDUL MAJID

KETIKA berada di tingkat dua Muzium Seni Asia yang terletak di Universiti Malaya (UM), kami larut mendengar pengkisahan tentang dunia seramik dari pelbagai tamadun.

Kurator muzium itu, Abd. Aziz Rashid membawa kami melayari dari satu tamadun ke satu tamadun selari dengan peningkatan kemajuan masyarakat.

Pengetahuan lelaki itu tentang seramik berskala luas. Dia yang berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Arkeologi di Universiti Gadjah Mada, Jogjakarta, Indonesia dan Ijazah Sarjana Arkeologi di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) mampu menjawab segala-galanya tentang seramik.

Di Muzium Seni Asia itu terdapat lebih 2,000 keping seramik yang merangkumi seramik dari beberapa tamadun Alam Melayu iaitu Malaysia, Thailand, Kemboja, Myanmar dan Vietnam. Selain itu, ada juga seramik yang didatangkan dari Jepun, India dan Iran.

Atmosfera di muzium itu sungguh luar biasa. Himpunan artifak yang pastinya terkait dengan hikayat yang berjela-jela membuatkan sifat ingin tahu terhadap sesuatu membuak-buak.

Abd. Aziz memulakan pengkisahannya tentang seramik China dari Zaman Dinasti Ming pada abad ke-14 hingga 17 masihi.

Kemudian dia beralih menceritakan tentang kehalusan pembuatan seramik rakyat Thailand pelbagai wilayah iaitu di Ban Chiang, Sukhotai dan Sawankhalok.

Dari Thailand, dia membawa penulis ke Khmer, Kemboja. Abd. Aziz sempat memberitahu, penduduk Khmer pada tahun 879 Masihi sangat teliti dalam menghasilkan seni seramik.

Jalinan sejarah tentang kisah seramik kemudian dinoktahkan dengan historiografi seramik di Vietnam. Terus terang, bukan mudah untuk menyerap fakta-fakta yang disalurkan Abd. Aziz. Itu semua berlaku lantaran setiap plot ceritanya mempunyai subplot-subplot yang rumit untuk dihadam.

Namun asas kepada seramik mudah. Ia diperbuat daripada tanah liat dan dibakar pada suhu tertentu dan tidak melebihi 1,350 darjah Celcius.

Ada beberapa jenis seramik yang ditemui dan mempunyai pelbagai warna, corak, motif, bentuk dan saiz. Antaranya ialah seramik jenis tembikar tanah, tembikar batu dan porselin.

Bilakah manusia mula memiliki idea untuk menghasilkan seramik? Sama ada percaya atau tidak, ia mula wujud pada zaman prasejarah terutama pada awal zaman Neolitik iaitu ketika manusia mula pandai bercucuk tanam kira-kira 10,000 tahun yang lampau.

Idea kreatif


PEMBUATAN seramik secara tidak langsung menggambarkan tingkah laku dan pemikiran masyarakat yang menciptanya.


Menurut Abd. Aziz, pembuatan seramik berupaya merekonstruksi tingkah laku dan kegiatan masyarakat yang menciptanya, pemikiran, kosmologi, kepercayaan dan nilai estetika termasuk jenis teknologi yang digunakan.

"Setiap tamadun memperlihatkan idea yang kreatif dan terdapat sedikit perbezaan," katanya sambil memberitahu seramik-seramik di muzium ini ada yang didapati dari negara luar, tempatan dan ada yang diperoleh daripada pengumpul seramik tegar.

Bagaimanapun, ujarnya, kegunaan seramik masih statik. Lazimnya ia digunakan sebagai instrumen untuk menyimpan makanan atau minuman termasuk abu mayat.

Abd. Aziz memberitahu, seramik buatan China paling banyak didagangkan ke tamadun Alam Melayu. Kenyataan itu diperkukuhkan dengan sumber bertulis dan menerusi beberapa penemuan arkeologi di merata-rata lokasi.

Daripada banyak pemerintahan, beliau yang juga pensyarah di UM memberitahu, industri seramik berkembang pesat pada era Dinasti Ming iaitu dari tahun 1368-1644.

Seramik China


ABD. AZIZ yang juga merupakan Kurator Muzium Seni Asia mempunyai pengalaman luas tentang dunia seramik.


"Seramik jenis porselin biru dan putih yang menampilkan motif dan ukiran yang menakjubkan pada zaman itu berjaya menenggelamkan populariti seramik terdahulu," katanya.

Selepas menyelongkari kehebatan seramik China, penulis diajak menyelami manifestasi seramik Thailand dan ia dimulakan di wilayah Ban Chiang.

Bagaimanapun, industri seramik Ban Chiang tak bertahan lama ekoran kawasan ditawan oleh kerajaan Khmer.

Sambungnya, setelah perusahaan di wilayah itu suram, Raja Rama Khamhaeng yang memerintah di wilayah Sukhothai (bahagian utara Thailand) kembali menghidupkan industri seramik Thailand.

Legenda seramik Sukhothai yang diceritakan Abd. Aziz sangat menarik. Kesediaannya mengeluarkan beberapa seramik dari pintu kaca yang terkunci rapi menunjukkan kesungguhannya menerangkan falsafah setiap seramik di muzium itu.

Jelasnya, identiti seramik Sukhothai dapat ditelah apabila melihat kilatan berwarna hitam dan bermotif ikan pada mangkuk atau pinggannya.

"Namun terdapat juga motif berupa cakra atau pancaran matahari dan biasanya pada permukaan bahagian badan seramik sedikit kasar," katanya sambil menunjukkan contoh seramik Sukhotai.

Bagaimanapun, ujar Abd. Aziz prinsip penghasilan seramik di daerah berdekatan iaitu di Sawankhalok, Thailand lebih bermutu tinggi ekoran tanah liatnya lebih berkualiti.

Kenyataan itu disokong oleh Asyaari Muhammad menerusi jurnalnya bertajuk, Seramik Purba Yang Diperdagangkan di Semenanjung Malaysia.

Jurnal itu menjelaskan, terdapat dapur pembakaran khas yang dinamakan Tukata dan Yak yang khas untuk membuat seramik Sawankhalok berbentuk arca seperti haiwan dan patung.


KENDI yang dihasilkan di negara Tamadun Alam Melayu banyak diinspirasikan daripada sosok tubuh wanita.


Pakar seramik itu seterusnya menitipkan tentang lunas produk seramik Khmer (abad ke-15 Masihi). Menariknya, sentuhan pencipta zaman itu lebih cenderung mengalunkan corak berupa imej Hindu-Buddha dan sedikit dari China.

Sementara itu, dalam jurnal karya Asyaari pula menyebut, seramik Khmer terdapat empat jenis iaitu seramik tidak berlicau, bercorak tulang, tembikar tanah gaya neolitik dan tembikar batu.

Subjek perbualan kami masih tidak berubah. Namun, kali ini perbincangan terarah tentang seni seramik Vietnam yang disifatkan lebih unik dan meluas.

Seramik buatan negara itu yang mempunyai ciri-ciri gaya dari Dinasti Han terdiri daripada porselin, monokrom, celadon dan enamel, kata Abd. Aziz.

Bagaimanapun, jenis porselin lebih banyak terdapat di rak muzium itu.

"Kebanyakan hiasan porselin Vietnam ringkas seperti lukisan bunga yang sering dilukis di bahagian tengah mangkuk atau piring," katanya sambil menambah terdapat hubungan perdagangan tembikar antara Jepun dan Vietnam pada era 1360-an.

Ekspresi kendi


MOTIF gajah amat sinonim dengan seni pembuatan seramik di Thailand.


Barangkali umum kurang mengetahui bahawa Muzium Seni Asia merupakan rumah pengumpulan kendi terbesar di dunia. Di sini, terdapat 260 biji kendi yang didatangkan dari Thailand, China, Indonesia, Jepun, Perancis dan Iran.

Kendi sebenarnya umpama sebuah teko yang diperbuat daripada tanah liat. Ia terdiri daripada dua stail iaitu polos dan bercorak.

Setiap negara, ujar Abd. Aziz mempunyai ideologi pembuatannya yang tersendiri. Misalnya, dekorasi kendi China tertumpu kepada corak naga. Thailand pula kadangkala menyiapkan kendi polos atau bercorak.

Sementara di Indonesia dan sama seperti Malaysia, penciptanya menggemari gaya polos tetapi memiliki gagang.

Daripada ratusan kendi, iris terpesona melihat sebuah kendi bersaiz kecil yang tidak mempunyai pemegang.

Kata Abd. Aziz : "Kalau diteliti kendi ini secara menyeluruh, kita dapat simpulkan bahawa pembuatan dan bentuk kendi yang dibuat melambangkan kesuburan dan ia adalah justifikasi orang zaman dahulu dalam menghargai kaum wanita."

Lelaki ini galak bercerita. Katanya, cara penyimpanan kendi juga setiap negara turut punya gaya tersendiri.

"Di Laos iaitu kawasan yang paling kering di Asia, orangnya menyimpan kendi di atas cucur atap dan di persimpangan jalan," beritahunya.

Bagaimanakah muzium ini memelihara dan memulihara khazanah yang berharga itu? Jelas pensyarah itu: "Suhu di bilik ini dikawal di antara 22 hingga 24 darjah Celsius dan kita akan bersihkan dengan air suam. Kita rasa bertuah kerana barang-barang di sini tak banyak ragam."

Benarkah setiap kendi ada roh atau semangat? Barangkali itu hanya dongengan semata-mata atau ada benarnya. Namun sebagai individu yang sudah lama berkecimpung dalam bidang arkeologi ini, Abd. Aziz hanya berkata: "Apa yang penting ialah sejarah dan nilai estetika di sebalik artifak itu."

Full content generated by Get Full RSS.

Sensasi belaian kelah dan lampam

Posted:

Sensasi belaian kelah dan lampam

Sensasi belaian kelah dan lampam

Oleh MAZLINA ABDUL MAJID


TAGAL Spa Ikan Sungai Moroli dibuka kepada orang awam sejak tujuh tahun lalu.
PENGUNJUNG yang hadir bukan sahaja di kalangan orang tempatan sebaliknya dari seluruh pelusuk negara.





RAMAI tertanya-tanya apa yang menarik sekiranya ber kunjung ke Ranau, Sabah yang terletak kira-kira 131 kilometer (km) dari Kota Kinabalu? Pada awalnya, memang tiada jawapan untuk itu sehinggalah penulis dan jurufoto, Abdul Razak Latif dibawa oleh penduduk tempatan yang dikenali sebagai Jaflis ke sana.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Sukan

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


'Selamat tinggal Terengganu'

Posted:

'Selamat tinggal Terengganu'

'Selamat tinggal Terengganu'

Oleh MUSTAPA LAKAWA
mustapa@kosmo.com.my

IRFAN (kanan) mengambil keputusan untuk tidak menyambung kontrak yang ditawarkan PBSNT selepas dua musim membimbing Terengganu.


TEKA-TEKI mengenai masa depan jurula- tih, Irfan Bakti bersama pasukan Terengganu akhirnya terjawab.

Semalam, pengendali kelahiran Kelantan itu mengesahkan bahawa beliau tidak akan bersama skuad Penyu lagi.

Irfan mengambil keputusan untuk tidak menyambung kontrak yang ditawarkan Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBS- NT).

Keputusan mengejut itu dibuat kurang dua hari selepas Terengganu gagal menjuarai Piala Malaysia setelah tewas 1-2 kepada Negeri Sembilan, Sabtu lalu.

Menurut Irfan yang baru dua musim bersama Terengganu, keputusan yang dibuatnya itu adalah atas persetujuan bersama kedua-dua pihak.

"Selepas berbincang dengan PBSNT, saya membuat keputusan untuk tidak menyambung kontrak dua tahun yang ditawarkan sebelum ini.

"Ia memang sukar tetapi saya terpaksa membuatnya juga kerana saya inginkan cabaran baharu bersama pasukan lain," kata Irfan kepada Kosmo! semalam.

Dalam nada sebak, Irfan turut mengakui, keputusan itu sesuatu yang sukar untuk di- lakukannya selepas melihat kebangkitan yang dipamerkan Terengganu sepanjang musim lalu.

Malah, beliau secara terbuka mendedahkan, pasukan Terengganu merupakan pasu- kan terbaik yang pernah dibimbingnya sejak menjadi jurulatih lebih 20 tahun lalu.

"Daripada penjaga gol sehinggalah kepada barisan penyerang, Terengganu memiliki pakej yang cukup lengkap.

"Saya sayangkan pasukan ini dan saya sayangkan pemain-pemain saya. Mereka te- lah memberikan kerjasama yang cukup baik sepanjang dua musim saya berada di sini," ujarnya yang mempunyai kontrak sehingga 31 November ini.

Ditanya adakah faktor dalaman mendorong keputusannya untuk menarik diri, Irfan enggan mengulas sebaliknya memberi alasan inginkan cabaran baharu.

"Saya tiada masalah dengan pasukan tetapi saya cuma inginkan cabaran. Saya juga ada hati dan perasaan seperti orang lain, jadi biarkan keputusan ini dihormati," jelas- nya.

Dalam pada itu, Irfan yang menggantikan Ken Worden sebagai jurulatih Terengganu pada awal musim 2010, tidak menafikan yang beliau memang ada menerima tawa- ran daripada pasukan lain.

Namun, bekas pengendali skuad Negeri Sembilan, Pulau Pinang dan Telekom Melaka itu masih belum bersedia untuk mendedahkan pasukan yang bakal disertainya pada musim depan.

"Perkara itu masih awal dan biarlah saya selesaikan dulu. Apa yang ingin saya kata- kan ialah saya cuma inginkan cabaran baharu bersama pasukan baharu," jelasnya.

Untuk rekod, Irfan berjaya membawa ke- gemilangan dalam pasukan Terengganu musim ini apabila membantu skuad Penyu itu muncul juara Piala FA.

Selain itu, beliau turut bertanggungjawab menghadiahkan dua gelaran naib juara buat Terengganu, masing-masing dalam saingan Piala Malaysia dan Liga Super.

Full content generated by Get Full RSS.

Mat Zan kembali bimbing skuad Penyu musim depan

Posted:

Mat Zan kembali bimbing skuad Penyu musim depan

Mat Zan kembali bimbing skuad Penyu musim depan


MAT ZAN (kiri) dan Che Mat pernah bekerjasama untuk membantu Terengganu menjuarai Piala Malaysia 2001.


IBARAT sireh pulang ke gagang, bekas jurulatih Terengganu, Mat Zan Mat Aris sekali lagi bakal kembali membimbing skuad Pantai Timur itu bagi kempen Liga Malaysia (Liga M) musim depan.

Perkara itu disahkan sendiri Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT), Datuk Che Mat Jusoh dalam satu sidang media khas di pejabat PBSNT petang semalam.

Pengumuman itu juga dibuat ekoran ke- putusan Irfan Bakti yang meninggalkan Terengganu selepas enggan menyambung kontrak dua tahun yang diberikan persa- tuan.

"Dia (Irfan) ada berjumpa kami pagi tadi (semalam) dan dia membuat keputusan muktamad untuk tidak menyambung kontrak baharu bersama pasukan.

"Keputusan itu memang mengejutkan kerana tawaran kontrak telah diberikan kepadanya sejak dua bulan.

Bagaimanapun, pihak persatuan tetap menghormati keputusannya dan berterima kasih dengan jasa yang telah diberikan, termasuk membawa kegemilangan kepada pasukan Terengganu," kata Che Mat semalam.

Ditanya apakah punca di sebalik keputu- san mengejut itu, Che Mat menjelaskan, Irfan ada memberitahunya mengenai tawaran yang diterima dari Selangor.

"Kami telah bersetuju dengan semua permintaannya tetapi dia kata keputusan itu muktamad. Dia juga kata ada menerima tawaran daripada Selangor," jelasnya.

Justeru kata Che Mat, tempat Irfan dalam pasukan Terengganu bakal diisi be- kas jurulatih, Mat Zan dalam masa terdekat.

Jelasnya, pemilihan Mat Zan dibuat berdasarkan pengalamannya membimbing pasukan Terengganu termasuk membantu pasukan itu menjuarai Piala Malaysia pada edisi 2001.

"Saya juga telah berbincang dengan pemain termasuk kapten pasukan, Marzuki Yusof yang pernah bermain di bawah Mat Zan dan mereka tidak mempunyai masa- lah untuk kembali bekerjasama.

"Dalam sehari dua ini, beliau (Mat Zan) akan datang ke sini (Terengganu) untuk berbincang lanjut mengenai tawaran ini," jelasnya.

Selain Terengganu, Mat Zan, 53, juga pernah membimbing pasukan Kuala Lumpur, Telekom Melaka, KL Plus dan terbaharu, Pos Malaysia.

Full content generated by Get Full RSS.

Stadium Shah Alam bakal ditutup selama tiga bulan

Posted:

Stadium Shah Alam bakal ditutup selama tiga bulan

Stadium Shah Alam bakal ditutup selama tiga bulan

Oleh MEGAT RAMLI MEGAT RAOF
megat@kosmo.com.my


STADIUM Shah Alam akan ditutup selama tiga bulan mulai pertengahan bulan ini bagi kerja-kerja menaik taraf dan penambahbaikan.


VENUE final Piala Malaysia 2011 antara Negeri Sembilan dan Terengganu, Stadium Shah Alam akan ditutup selama tiga bulan bagi kerja-kerja menaik taraf dan penambahbaikan.

Datuk Bandar Shah Alam, Datuk Mohd. Jaafar Mohd. Atan berkata, kerja-kerja tersebut dijangka akan dijalankan mulai pertengahan November ini.

Ia akan ditutup sebaik kejo- hanan bola sepak bagi merebut Piala Datuk Bandar Shah Alam yang akan berlangsung di stadium itu berakhir.

Menurutnya, ia melibatkan naik taraf kualiti padang, mengecat struktur bangunan, pembaikan kerusi, bumbung dan kira-kira 400 tandas yang didapati berada dalam keadaan tidak memuaskan.

"Masalah pencahayaan stadium yang dilihat kurang memberangsangkan juga akan diatasi dengan cara meningkatkan tahap kualiti lampu limpah sehingga ke tahap 1000 lux," kata- nya pada sidang akhbar selepas mempengerusi Mesyuarat Penuh bulanan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) Shah Alam semalam.

Mohd. Jaafar memberitahu, kos penambahbaikan tersebut dianggarkan berjumlah RM4 juta dan kontraktor telah dilantik untuk melaksanakan kerja-kerja pembaikan tersebut.

Katanya, MBSA menjangkakan stadium tersebut boleh digunakan semula pada awal April tahun depan.

"Padang di Stadium Shah Alam sekarang lebih baik dari- pada padang di Stadium Putra, Bukit Jalil, namun selepas proses menambah baik selesai, kita yakin dapat memenuhi sepenuhnya piawaian yang ditetapkan oleh Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM)," jelasnya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Irfan ucap selamat tinggal Terengganu

Posted:

Irfan ucap selamat tinggal Terengganu

Irfan ucap selamat tinggal Terengganu

31/10/2011 7:33pm

KUALA TERENGGANU – Jurulatih Terengganu Irfan Bakti Abu Salim hari ini mengumumkan akan meninggalkan pasukan naib juara Piala Malaysia itu apabila kontraknya berakhir 31 November ini.

Jurulatih kelahiran Kelantan berusia 60 tahun itu memberitahu sidang media di sini bahawa beliau tidak akan menyambung kontraknya bersama Terengganu.

Menurutnya, pengunduran itu adalah keputusan terbaik untuk kedua-dua belah pihak.

"Saya telah berbincang dengan pihak pengurusan Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT) untuk tidak menyambung kontrak bersama Terengganu.

"Tiada paksaan dan keputusan ini dibuat dengan persetujuan kedua-dua belah pihak," katanya selepas menghadiri mesyuarat dengan PBSNT di sini.

Menurutnya, Terengganu merupakan antara pasukan paling bagus pernah dibimbingnya dan dia tidak akan melupakan negeri penyu itu. – Bernama

Full content generated by Get Full RSS.

Pengawal keselamatan maut ditembak

Posted:

Pengawal keselamatan maut ditembak

Pengawal keselamatan maut ditembak

31/10/2011 7:30pm

KUALA LUMPUR – Seorang pengawal keselamatan maut ditembak selepas diserang tiga lelaki dalam kejadian samun melibatkan RM170,000 berhampiran Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) di sini, hari ini.

Ketua Polis Daerah Brickfields, ACP Wan Abdul Bari Wan Abdul Khalid berkata, laporan awal menunjukkan Mohd Burhanuddin Jamaluddin, 23, mati akibat ditembak pada bahagian tulang rusuk kiri oleh seorang suspek bermotosikal dalam kejadian pada pukul 10.30 pagi.

Beliau berkata, mangsa yang berada di bahagian hadapan tempat duduk penumpang sebuah kenderaan pacuan empat roda bersama dua lagi rakan sekerjanya, baru selesai mengambil wang di kawasan itu.

"Kejadian berlaku ketika kenderaan itu berhenti di persimpangan lampu isyarat sebelum ketiga-tiga suspek menghampiri dan berhenti di bahagian kiri dan kanan kenderaan itu.

"Seorang daripada mereka melepaskan dua das tembakan ke arah kiri kenderaan jenis Toyota Hilux kepunyaan sebuah syarikat keselamatan," kata Wan Abdul Bari kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata, mangsa meninggal dunia di PPUM pada pukul 10.57 pagi dan mayatnya dihantar ke Hospital Kuala Lumpur untuk bedah siasat. Dua lagi rakan mangsa tidak cedera. – Bernama

Full content generated by Get Full RSS.

Lima cedera, balkoni diubah suai runtuh

Posted:

Lima cedera, balkoni diubah suai runtuh

Lima cedera, balkoni diubah suai runtuh

31/10/2011 7:28pm

PETALING JAYA – Lima pekerja binaan rakyat tempatan cedera apabila balkoni rumah tiga tingkat yang sedang dalam pengubahsuaian di Jalan Love Lane, Kampung Baru Sungai Buloh, runtuh di sini hari ini.

Penolong Pengarah Operasi Bomba Selangor, Mohd Sani Harun berkata, dalam kejadian kira-kira pukul 9.30 pagi itu, kesemua mangsa yang berusia antara 36 dan 44 tahun itu cedera selepas ada yang terjatuh selain terkena serpihan batu yang runtuh dari balkoni di tingkat dua.

"Mangsa dikenali sebagai Ah Peng, 42; Ah Hin, 36; Kuan Leong, 39; Ah Choy, 44; dan Wee Hing, 40, dan kesemua mereka dikejarkan ke Hospital Sungai Buloh bagi mendapatkan rawatan," katanya ketika dihubungi.

Beliau berkata, bomba menerima panggilan dari orang awam kira-kira pukul 9.30 pagi sebelum satu jentera dari Balai Bomba dan Penyelamat Sungai Buloh tiba kira-kira 10 minit kemudian.

"Seramai 11 pegawai termasuk anggota bersama Unit Pengesan Anjing (K9) turut dikejarkan ke lokasi kejadian bagi membantu kerja-kerja mencari dan menyelamat mangsa," katanya. – Bernama

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Dunia

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Harapan hindar banjir di Bangkok

Posted:

Harapan hindar banjir di Bangkok

Harapan hindar banjir di Bangkok

BEBERAPA pekerja dan anggota sukarelawan meletakkan beg pasir di sebatang jalan raya yang dilanda banjir di Bangkok, Thailand semalam. - Agensi


BANGKOK – Kerajaan meletakkan harapan baharu dalam memastikan pusat bandar raya ini terhindar banjir apabila berjaya melepasi ujian paling sukar kelmarin yang melangkaui jangkaan pihak berkuasa.

Perdana Menteri, Yingluck Shinawatra berkata, pusat bandar raya itu mampu mendepani cabaran jika benteng banjir yang diuji hebat kekal kekal teguh esok susulan aliran air bah yang besar dari utara dan tengah negara.

Ibu negara ini menghadapi cabaran sukar apabila kira-kira 10 bilion meter padu aliran air bah melintasinya sebelum memasuki Teluk Thailand, manakala air pasang besar selama tiga hari sejak kelmarin menyukarkan lagi air itu mengalir ke laut.

Selain bencana semula jadi, pihak berkuasa juga berdepan dengan isu beberapa penduduk cuba merobohkan benteng banjir yang menyebabkan banjir teruk di kawasan mereka.

Yingluck menggesa mereka agar menghentikan perbuatan itu memandangkan kerajaan sedang berusaha mencari jalan menangani bencana banjir terburuk dalam tempoh lima dekad yang melanda negara sekarang.

Harapan bahawa pusat bandar raya dapat diselamatkan daripada banjir itu timbul memandangkan impak bah yang melanda ibu kota tidak seteruk yang dijangkakan.

Pada awalnya kerajaan menjangka seluruh Bangkok akan ditenggelami air antara 0.5 sehingga 1.5 meter, khususnya ketika air pasang besar menyebabkan pihak pemerintah mengisytiharkan cuti khas bermula 27 Oktober lalu hingga hari ini bagi pejabat kerajaan di kawasan dilanda banjir.

Malah, menerusi pengumuman pada Jumaat lalu itu juga kerajaan meminta penduduk di ibu kota agar meninggalkan bandar raya ini susulan ramalan banjir besar.

Pelan pemindahan besar-besaran juga dirangka dengan pusat pemindahan turut meliputi kawasan yang tidak dilanda banjir.

Kebimbangan pihak berkuasa itu berikutan semua tembok banjir di bahagian utara dan tengah roboh mengakibatkan banjir besar di wilayah berkenaan.

Bagaimanapun, ancaman banjir serius masih wujud susulan tebaran banjir yang luas di utara dan barat Bangkok.

Aliran air bah telah menembusi sesetengah kawasan di daerah Chatuchak, Lad Phrao dan Wang Tonglang yang terletak di dalam Bangkok yang bersempadan dengan pusat ibu kota.

Pasar Chatuchak, pasar hujung minggu popular bagi rakyat tempatan dan pelancong yang menempatkan 10,000 kedai dan menghasilkan pendapatan 10,000 bilion Baht (RM1 bilion) setahun, ditutup semalam apabila sebahagian daerah itu dilanda bah.

Daerah Don Mueang di utara Bangkok hampir 100 peratus dilanda banjir semalam, kata Gabenor Bangkok, Sukhumband Paribatra.

Daerah Thawi Wattan dan Bang Phlad di barat Bangkok juga masih mengalami banjir serius, manakala Dewan Bandaraya kini memantau daerah Taling Chan yang mungkin dilanda bah teruk, katanya.

Banjir juga dilapor telah melanda sesetengah bahagian di daerah Phra Khanong dan Yannava yang terletak hampir dengan pusat bandar.

Lapangan Terbang Antarabangsa Suvarnabhumi masih terselamat daripada banjir setakat ini walaupun Lapangan Terbang Don Mueang yang mengendalikan kebanyakan penerbangan domestik ditutup seminggu sejak Selasa lalu.

Kira-kira satu pertiga daripada negara ini masih dilanda banjir yang berlaku secara berperingkat sejak 25 Julai lepas, membabitkan dua juta penduduk dari 26 wilayah di bahagian utara dan tengah.

Angka kematian direkodkan pada 381 setakat semalam. – Bernama

Full content generated by Get Full RSS.

Salji luar musim turun di AS

Posted:

Salji luar musim turun di AS

Salji luar musim turun di AS


BEBERAPA orang berjalan semasa salji turun di New York kelmarin.


NEW YORK - Situasi sejuk beku melanda pantai timur Amerika Syarikat (AS) kelmarin selepas satu ribut salji yang ganjil menyebabkan tiga orang maut.

Ribut itu juga mengakibatkan penerbangan ditangguhkan dan bekalan elektrik terputus.

Musim salji yang berlaku awal dalam sejarah AS itu menyebabkan kekecohan berlaku dalam pengangkutan udara, kereta api dan jalan raya dari Washington sehingga ke Boston.

Perkhidmatan Cuaca Kebangsaan AS memberi amaran bahawa bergerak pada waktu malam mungkin menjadi terlalu bahaya.

Seorang mati di Connecticut dalam nahas jalan raya akibat jalan raya yang berais, menurut laporan media.

Di Massachusetts, satu tiang elektrik tumbang menyebabkan seorang lelaki terkena renjatan elektrik.

Sebatang pokok juga tumbang mengakibatkan seorang individu terbunuh di Pennsylvania.

Seramai dua juta orang tidak mendapat bekalan elektrik dalam zon ribut.

Gabenor New Jersey, Chris Christie mengisytiharkan darurat di negerinya kerana situasi cuaca yang teruk.

Dia membuat kenyataan itu di laman Twitter.

Menurutnya, hampir, 500,000 orang tidak mendapat bekalan elektrik di New Jersey.

Beliau meminta penduduk supaya tinggal dengan selamat dan menjauhi jalan raya.

Menurut Pentadbiran Penerbangan Persekutuan, para penumpang pesawat terpaksa berdepan dengan penangguhan penerbangan selama enam jam yang berlepas ke dan dari Lapangan Terbang Antarabangsa Newark.

Masalah yang sama turut berlaku di Lapangan Terbang Antarabangsa Kennedy di New York.

Sementara itu, di White House, Presiden AS, Barack Obama dan isterinya tidak membiarkan cuaca menjejaskan sambutan Halloween.

Kedua-dua mereka memberikan gula-gula dan makanan kering kepada kanak-kanak yang memakai kot yang basah.

"Marilah memberikan gula-gula. Saya tahu ia sejuk," kata Obama. - AFP

Full content generated by Get Full RSS.

Penganjur konsert Metallica ditangkap

Posted:

Penganjur konsert Metallica ditangkap

Penganjur konsert Metallica ditangkap


BAND Metallica dianggotai Kirk Hammett (kiri), Lars Ulrich (dua dari kiri), James Hetfield (dua dari kanan) dan Robert Trujillo. - Agensi


NEW DELHI – Polis semalam menyatakan pihaknya telah menangkap penganjur konsert Metallica di India selepas satu keganasan berlaku pada minggu lalu.

Empat eksekutif daripada Rangkaian Hiburan DNA ditangkap di Gurgaon, pinggir New Delhi kerana disyaki menipu.

Konsert itu dirancang diadakan pada Jumaat lalu sempena perlumbaan kereta Formula Satu (F1).

Bagaimanapun, konsert tersebut dibatalkan band Metallica atas alasan 'sebab-sebab keselamatan.'

Konsert itu dibatalkan semasa band tersebut bersedia untuk muncul di pentas.

Para peminat kumpulan itu kemudian marah ekoran band tersebut tidak muncul.

Kumpulan peminat itu sudah menunggu selama beberapa jam manakala sejumlah kecil mereka menyerbu pentas dan merosakkan peralatan selepas band berkenaan tidak muncul.

Menurut seorang pegawai kanan polis, Alok Mittal, seorang penduduk Gurgaon telah memfailkan satu kes polis selepas syarikat berkenaan enggan memulangkan wang tiket.

Ribuan peminat yang berkumpul untuk menghadiri konsert tersebut menuntut supaya wang yang telah diguna untuk membeli tiket dipulangkan dengan segera.

Peminat-peminat itu mendakwa tiket yang dijual penganjur lebih banyak daripada had kapasiti penonton.

Pihak penganjur menyatakan alasan teknikal sebagai punca konsert berkenaan dibatalkan. – AFP

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Hiburan

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Cabaran besar Remy, Jojo

Posted:

Cabaran besar Remy, Jojo

Cabaran besar Remy, Jojo

TANGGAL 29 Februari adalah satu tarikh yang cukup unik memandangkan ia hanya akan muncul pada 'tahun lompat' iaitu 29 Februari hanya muncul setiap empat tahun sekali. Berdasarkan tarikh tersebut, ia telah memberikan idea kepada KRU Studio untuk menerbitkan sebuah filem bercorak cinta muzikal dengan menggunakan judul 29 Februari.

Ia merupakan filem kedua yang diarahkan oleh Edry selepas filem Magika pada tahun lalu.

Berbanding dengan filem sulungnya sebelum ini yang bercorak fantasi serta memaparkan kisah dongeng masyarakat Melayu, 29 Februari pula berkisar tentang kisah cinta dua insan yang berbeza latar belakang agama dan budaya.

Memfokus tentang seorang lelaki bernama Budi yang dilahirkan pada 29 Februari 1896 dan sepanjang kehidupannya dia telah melalui saat-saat penting dalam peristiwa yang berlaku dalam sejarah Malaysia.

Selain melalui kehidupan dalam pelbagai era, pada masa yang sama Budi juga telah jatuh cinta dengan seorang gadis berketurunan Cina iaitu Lily, namun cinta mereka mendapat halangan dari keluarga gadis berkenaan.

Pelakon utama 29 Februari, Remy Ishak yang memegang perananBudi memberitahu dia tertarik menerima lamaran Edry untuk berlakon dalam filem tersebut adalah disebabkan watak yang agak berlainan berbanding filem-filem lakonannya sebelum ini

Remy mengakui Budi adalah antara watak yang paling berat terpaksa dilakonkannya memandangkan dia perlu menukar perwatakan sebanyak tiga kali bagi mengikut kesesuaian zaman yang dilalui dalam filem tersebut.

"Memang ia adalah sebuah filem yang bercorak cinta, namun ia turut memaparkan kisah hidup yang dilalui oleh Budi yang hidup dengan usia lebih 100 tahun dan telah melalui kehidupan dalam zaman yang sering berubah-ubah.

"Misalnya, saya terpaksa membawa karakter yang berbeza ketika era 40-an, 50-an, 60-an dan sehinggalah pada tahun 2012. Walaupun watak yang saya bawakan ini agak mencabar, tetapi ia adalah satu watak yang sangat menarik," jelasnya ketika ditemui sewaktu sesi penggambaran filem berkenaan di Stadium Merdeka, Kuala Lumpur minggu lalu.

Selain itu, antara cabaran lain yang terpaksa ditempuhi olehnya apabila dia terpaksa menyanyi tiga buah lagu memandangkan 29 Februari adalah sebuah filem yang bercorak cinta muzikal.


REMY dan Jojo menggalas tanggungjawab untuk menghidupkan paparan realiti jalinan cinta antara dua insan berlainan adat dan agama menerusi filem 29 Februari.


Menurut Remy, dalam filem berkenaan dia terpaksa menyanyikan tiga buah lagu yang dihasilkan sepenuhnya oleh Edry iaitu Seperti Dulu, Jagalah Diri dan Kelip Kelip yang dinyanyikan secara duet bersama Jojo.

"Ini merupakan cubaan pertama saya untuk menyanyi dalam sesebuah filem. Saya akui ini juga sebenarnya adalah antara cabaran yang terpaksa ditempuhi kerana saya memang tidak pandai menyanyi," ujarnya.

Ditanya mengenai kerjasama sulung dengan Edry, aktor yang popular dengan drama bersiri Nur Kasih itu sangat menghargai kepercayaan yang diberikan oleh pengarah tersebut ketika membawakan watak sebagai Budi.

Ujar Remy, meskipun dia sudah melakonkan pelbagai watak sepanjang karier lakonannya sama ada dalam drama atau filem, namun dia mengakui masih lagi memerlukan bantuan pengarah untuk membentuk karakter yang lebih berkesan.

"Sebelum ini saya sudah kerap berlakon di bawah pengarah yang biasa seperti Osman Ali dan Khabir Bhatia. Kali ini bekerjasama dengan Edry telah memberikan satu pengalaman yang cukup bermakna dalam karier saya sebagai pelakon," ujarnya.

Bagi Jojo Goh yang memegang watak Lily pula, dia tidak menyangka apabila menjadi pilihan Edry setelah pada mulanya merasakan dia tidak memiliki peluang yang cerah untuk membintangi filem tersebut.

Jelasnya, setelah menghadiri uji bakat yang pertama pada awal tahun, dia langsung tidak dihubungi oleh pihak KRU Studio. Sehinggalah pada bulan Julai yang lalu apabila dia diminta untuk menghadiri sekali lagi uji bakat dan terus terpilih.

"Selama ini saya kerap berlakon dalam drama serta telefilem Cina dan ini adalah kali pertama saya terbabit dalam pembikinan filem Melayu. Malah, saya rasa cukup bertuah apabila dapat bergandingan dengan pelakon yang hebat seperti Remy.

"Saya akui sebelum berlakon dalam filem ini saya memang langsung tidak mengenali dia. Sehinggakan saya terpaksa mencari maklumat tentang dirinya di dalam Internet, jelasnya.

Mengenai pengalaman berlakon bersama Remy, pelakon kelahiran Alor Star, Kedah itu menjelaskan tidaklah terlalu sukar untuk mencari keserasian di antara mereka berdua dan menyifatkannya sebagai seorang pelakon yang cukup profesional.

"Pada mulanya memang saya rasa agak kekok kerana tidak terlalu mengenali Remy. Bagaimanapun, rasa kekok itu akhirnya terus hilang setelah masing-masing menjadi semakin selesa untuk melakonkan babak-babak cinta," ujarnya.

Fasih

Memandangkan ini adalah pertama kali terbabit secara langsung dalam pembikinan filem Melayu, Jojo menyatakan penggunaan bahasa sememangnya adalah antara cabaran getir yang terpaksa ditempuhinya.


REMY dan Jojo mencipta sejarah sebagai hero dan heroin filem 3D pertama Malaysia.


Ujarnya, dalam filem berkenaan dia terpaksa bertutur dalam bahasa Melayu sebanyak 90 peratus dan pengarah sendiri telah memintanya untuk bertutur dengan fasih agar watak yang dibawakannya itu nampak lebih berkesan.

"Sebenarnya saya memang sudah fasih berbahasa Melayu memandangkan saya sendiri dibesarkan di persekitaran masyarakat Melayu. Cuma sudah tentu penggunaan bahasa di dalam filem agak berlainan dengan pertuturan seharian.

"Sehinggakan saya yang sebelum ini tidak pernah menonton drama atau telefilem Melayu terpaksa menontonnya untuk mengenal pasti sebutan yang lebih tepat. Kalau di lokasi penggambaran pula, saya akan bertutur dalam bahasa Melayu dengan semua orang," jelasnya.

Menurut Jojo, selepas selesai menjalani penggambaran filem tersebut, dia bersedia menerima tawaran untuk berlakon dalam drama dan filem Melayu dan berharap kehadirannya nanti akan diterima peminat seperti pelakon berketurunan Cina yang lain.

Tiz Zaqyah

Dan pada itu, Remy Ishak telah membuat pengakuan bahawa dia sememangnya kini sedang menjalin hubungan cinta dengan aktres Tiz Zaqyah.

Menurut Remy, dia tidak bermaksud untuk menyembunyikan hubungannya dengan aktres berkenaan selama ini kerana merasakan percintaan mereka masih lagi peringkat yang terlalu awal.

"Memang saya mengaku sekarang ini sedang bercinta dengan Tiz dan dia adalah satu-satunya wanita yang bertakhta di hati saya. Namun, kami ambil keputusan untuk tidak menggembar-gemburkan tentang hubungan kami kepada peminat," luahnya.

"Lagipun saya sendiri masih tidak tahu sejauh mana perhubungan kami berdua dan saya risau kalau hubungan percintaan kami ini terlalu diperbesarkan akhirnya tidak menjadi kenyataan," jelasnya.

Menurut Remy, buat masa ini mereka masih dalam proses saling mengenali hati budi masing-masing dan belum lagi membuat perancangan untuk mendirikan rumah tangga memandangkan kedua-duanya sibuk dengan jadual lakonan yang padat.

Full content generated by Get Full RSS.

Alyah selamat dibedah

Posted:

Alyah selamat dibedah

Alyah selamat dibedah

Oleh KHAIRUL AMRI HASSAN
amri.hassan@kosmo.com.my


ALYAH muntah-muntah sebelum dikejarkanke hospital.


BERMULA dengan muntah-muntah dan tubuhnya dirasakan tidak selesa, Alyah akhirnya mendapat tahu dia sebenarnya mempunyai masalah kesihatan di tahap serius sehingga memerlukan dirinya dibedah! Kata Alyah, pembedahan segera terpaksa dilakukan setelah dia mengalami sakit perut luar biasa dan badannya sangat lemah.

"Selepas mengalami muntah-muntah, badan rasa sangat tidak selesa, saya dihantar ke hospital untuk membuat pemeriksaan. Ketika itu Tuhan saja yang tahu betapa sakitnya, hidung dan mulut saya keluar air tanpa henti, bila doktor tekan bahagian perut, sakit yang teramat!" katanya ketika ditemui semasa sesi penggambaran klip video lagu Boomerang bersama kumpulan Chocolate di Roller Sports World, Sungai Wang Plaza, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Alyah atau nama sebenarnya Norhasliah Abu Hasan yang dikejarkan ke sebuah hospital pakar di Damansara menambah, selepas diperiksa oleh doktor yang merawatnya, dia terpaksa dibedah dengan segera ekoran apendiks di dalam perutnya sudah pecah.

Dalam pada itu katanya, kesan daripada umbai pada usus sebelah kanan itu telah pecah, ia juga telah merebak dan menyebabkan beberapa telur ovarinya menerima jangkitan.

"Oleh sebab itu, saya terpaksa menjalani dua kali pembedahan, pertama sekali pembedahan apendiks dan yang kedua pembedahan membersihkan jangkitan pada bahagian ovari," ujar bintang kelahiran rancangan Hiburan Minggu Ini tahun 2000 itu lagi.

Disebabkan kesakitan yang dialaminya, Alyah terpaksa menolak beberapa undangan menyanyi berikutan kebimbangannya beraksi di depan orang ramai.

"Saya tidak mahu mengecewakan peminat dengan memberikan persembahan yang sambil lewa dan main-main, lebih baik saya tolak pelawaan menyanyi kerana saya yakin tidak mampu menyanyi dengan sempurna daripada menghampakan mereka," ujar ibu pelantun lagu Kisah Hati yang kini baru pulih selepas menjalani pembedahan apendiks tersebut dua minggu lepas.

Selepas pembedahan, Alyah bagaimanapun tetap bertegas untuk meneruskan semula aktiviti nyanyiannya biarpun kadang-kala masih terasa ngilu di bahagian perut.


ALYAH baru selesai menjalani penggambaran klip video bersama kumpulan Chocolate untuk lagu Boomerang.


"Sampai hari ini saya masih lagi mengambil ubat-ubatan tahan sakit yang diberikan doktor, tapi saya tidak boleh membatalkan semua janji temu dan aktiviti yang awal-awal telah saya rancangkan," tekad Alyah berbicara.

Atas alasan itu juga, Alyah sentiasa menghadiri sesi perbincangan mahupun latihan bersama kumpulan Chocolate di bawah syarikatnya, Like Music Entertainment juga sepanjang pembikinan klip video itu.

Menerusi single pertama kumpulan Chocolate, Alyah diundang sebagai penyanyi jemputan menerusi lagu berjudul Boomerang.

Lagu yang berkonsepkan pop retro itu digubah oleh komposer terkenal Audi Mok dan Omar K manakala lirik pula ditulis oleh Ad Samad.

Kisah hati

Sementara itu, Alyah turut ditebak dengan ramalan ramai mengenai lagu ciptaan sepenuhnya Manusia Putih yang dikatakan berhantu dan telah terpilih ke peringkat semi final Muzik-Muzik 26, malah lagu itu juga dikatakan bakal layak sekali gus ke peringkat akhir.

Dalam pada itu, ujarnya video klip single Kisah Hati kini mencapai antara penonton paling ramai di laman YouTube dan hal ini sama sekali di luar jangkaannya.

"Saya baru dapat panggilan yang menyatakan video klip Kisah Hati mendapat jumlah penonton paling ramai di YouTube.

"Tiada apa yang lainnya dalam klip video itu, mungkin orang ramai boleh lihat kesungguhan saya memberikan yang terbaik dalam setiap shot sekali gus menzahirkan jiwa saya dalam lagu, itu yang menarik minat penonton dan peminat.

Tambahnya: "Syukur Alhamdulillah saya dapat masuk ke peringkat separuh akhir Muzik-Muzik 26 dan persiapan saya lebih kepada menjaga kesihatan, harap dapat stabilkan diri saya menjelang tarikh pertandingan.

"Rezeki di tangan Tuhan, kalau dapat ke final juga syukur Alhamdulillah" getusnya yang bakal berentap pada 18 November ini bersama 29 buah lagu lain untuk layak ke peringkat akhir Anugerah Juara Lagu 26.

Full content generated by Get Full RSS.

Adele batal semua konsert

Posted:

Adele batal semua konsert

Adele batal semua konsert

MASALAH kerongkong yang telah dialami oleh penyanyi Adele sejak beberapa minggu yang lalu masih tidak sembuh telah menyebabkan konsertnya yang akan berlangsung sehingga hujung tahun ini terpaksa dibatalkan.

Namun, keputusan untuk membatalkan kesemua konsert yang sudah diaturkan itu bukanlah atas kehendaknya. Sebaliknya, doktor yang merawatnya menyarankan supaya dia berehat sehingga keadaannya benar-benar sudah pulih.

"Kami mahu meminta maaf kepada semua peminat Adele yang mahu menyaksikan konsertnya. Bagaimanapun, saya harap mereka semua akan faham kerana sejak kebelakangan ini Adele sering sakit," jelas salah seorang jurucakap penyanyi tersebut.

Pada 4 Oktober lalu, penyanyi berkenaan telah mendapatkan laporan perubatan terhadap masalah kerongkong yang dialaminya. Dia memberitahu menerusi laman blog peribadinya tentang masalah berkenaan sudah bermula sejak awal tahun ini dan kini ia semakin serius.

Sehingga kerongkongnya itu telah mengalami pendarahan dan kemudian ia telah merebak ke bahagian lain iaitu dada dan saluran pernafasan. Buat masa ini dia sedang menjalani rawatan untuk menyembuhkan penyakitnya itu.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my
 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved