Ahad, 25 September 2011

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Ketenatan pasaran pekerjaan di China

Posted:

Ketenatan pasaran pekerjaan di China

Ketenatan pasaran pekerjaan di China

KESUKARAN mencari pekerjaan yang sesuai kini menghantui golongan siswazah China.


YANG MINGLOONG, salah seorang daripada jutaan siswazah kolej-kolej di China yang langsung tidak terkesan dengan dasar terbuka pendidikan tinggi yang diamalkan di negara itu.

"Kerja? Pekerjaan apa?" kata lelaki berusia 23 tahun itu ketika menghabiskan masanya pada suatu petang di sebuah dewan biliard di Shigezhuang.

Kawasan kejiranan yang terletak di pinggir utara Beijing itu menawarkan kadar permainan murah sebagai tarikan utama kepada beberapa golongan muda kolar putih di China.

Pelajar-pelajar dari beberapa kolej yang mempunyai jumlah siswazah terbesar di negara itu, iaitu sekitar 6.6 juta orang, lebih rela meninggalkan buku untuk mencari peluang pekerjaan sempena musim panas ini.

Bagaimanapun, lambakan siswazah dalam memenuhi sektor ekonomi di negara yang terkenal dengan jolokan 'Bengkel Dunia' itu telah menyemarakkan kebimbangan mengenai keupayaan pasaran untuk menyerap keperluan tenaga kerja.

Di negara yang kira-kira 80 peratus penduduknya tidak menghabiskan pendidikan menengah mereka, mengikut Unit Kecerdasan Ekonomi, Yan boleh disifatkan antara golongan yang berpendidikan tinggi di China.

Graduan yang berjaya menamatkan program automotif selama tiga tahun di Kolej Vokasional dan Teknikal Jiaotong, Hebei itu kini bekerja sebagai mekanik kereta.

Dia menetap di sebuah asrama di bahagian barat Beijing bersama enam penghuni lain pada kadar sewa bulanan sebanyak 2,500 yuan (RM122).

"Bagaimana saya mahu menyatakan saya berpuas hati? Walaupun selepas lima tahun bekerja, saya tahu pendapatan saya tetap sama seperti rakan-rakan lain yang tidak melanjutkan pelajaran mereka ke peringkat lebih tinggi," katanya.

Kajian yang dijalankan oleh Akademi Sains Sosial China (CASS) pada tahun 2011 mendapati hanya 6.7 peratus daripada jumlah siswazah dengan tempoh ijazah empat tahun atau ijazah dalam bidang vokasional yang dikeluarkan pada tahun 2010, masih mencari pekerjaan selepas enam bulan mereka meninggalkan kampus.

Majoriti telah mendapat pekerjaan mereka atau menyambung pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. Jumlah pengangguran juga berkurangan sehingga tiga peratus pada tahun 2009.

Seorang professor bersekutu di Institute of Population and Labour Economics di CASS, Wang Meiyan berkata, secara keseluruhan permintaan tenaga kerja bagi siswazah di negara itu adalah sangat baik.

"Cabaran terhadap bidang pekerjaan yang dihadapi tidak seserius seperti yang disangkakan masyarakat. Sebarang kesulitan yang dihadapi siswazah berhubung pasaran pekerjaan tidak bermaksud ia merupakan satu masalah unik di China," katanya.

Sebagai perbandingan, kajian yang dilakukan oleh Institut Polisi Ekonomi di Washington, Amerika Syarikat mendapati kadar pengangguran bagi siswazah Amerika bermula dari bulan April 2010 sehingga Mac 2011 mencatatkan kadar 9.7 peratus.

Peluang bersesuaian

Bagaimanapun, seorang penyelidik di Transition Institute iaitu sebuah pusat pemikir bebas di Beijing, Ren Xinghui, skeptikal terhadap statistik pekerjaan siswazah yang dikeluarkan kerajaan sebelum ini.

"Jumlah pekerjaan diukur oleh unit pentadbiran kolej dan bergantung kepada indeks prestasi sesebuah universiti. Ia memberi peluang kepada pihak terbabit untuk mengeluarkan laporan statistik pekerjaan yang lebih memihak kepada siswazah yang mereka lahirkan," jelasnya.

Katanya, sama ada pasaran mampu menyerap lebih enam juta siswazah yang sedia ada pada tahun ini adalah bergantung kepada cara peluang pekerjaan itu ditakrifkan.

"Jika sekadar membabitkan soal pekerjaan, peluang itu masih tersedia. Namun, jika kita bercakap mengenai peluang dalam erti kata ia sepadan latihan dan ruang untuk perkembangan profesional, maka terdapat masalah di situ," jelas Ren.

Biarpun kadar graduan yang bekerja masih tinggi seperti yang dilaporkan kerajaan, pekerjaan yang ditawarkan lazimnya jauh daripada apa yang golongan berkenaan cita-citakan.

Ia dilihat sebagai satu masalah sejagat. Tetapi di China, pertumbuhan pantasnya turut membawa bersama harapan penduduk. Hakikatnya, jurang antara aspirasi dan realiti dilihat amat menyakitkan.

"Mencari pekerjaan bukan satu masalah, sekurang-kurangnya di kota-kota besar seperti Beijing.

"Masalah utama yang menghantui semua orang adalah untuk mencari pekerjaan yang sesuai dengan diri mereka, dan apa yang mereka suka," kata siswazah filem animasi, Feng Biao, tatkala duduk di atas katilnya di sebuah apartmen yang sesak di Shigezhuang.

Di mejanya hanya terdapat susunan buah epal dan pisang berlatarkan dinding polos yang hanya tergantung sekeping cermin untuknya mencukur bulu wajah.

Dia berulang-alik dari apartmennya ke tempat kerja dengan menggunakan kereta api bawah tanah. Perjalanan sehala yang mengambil masa satu setengah jam itu membolehkannya sampai ke pejabat iaitu di sebuah syarikat pengiklanan Internet dengan pendapatan sekitar 3,000 yuan (RM1,470) sebulan.

Jika sebelum ini ia hanya dimonopoli oleh golongan elit, sistem pendidikan tinggi di China telah menyerap jutaan siswazah sejak tahun 1977 apabila pihak universiti hanya mendaftar 220,000 orang pelajar semasa peristiwa Revolusi Kebudayaan.

Tidak beri kepuasan

Sebahagian besar ibu bapa di China pada hari ini merupakan siswazah yang dilahirkan pada era Revolusi Kebudayaan (1966-76). Ketika itu Mao Zedong telah melancarkan kempen bagi menghapuskan pelbagai keistimewaan termasuk pendidikan sekali gus menyebabkan jumlah kemasukan pelajar ke universiti berkurangan secara drastik.

Sepanjang era tersebut, kerajaan telah memperuntukkan pekerjaan kepada pekerja-pekerja di bandar.

Perkembangan sistem pendidikan pada hari ini telah melahirkan satu krisis keyakinan terhadap nilai sistem berkenaan.

Gaji permulaan bagi siswazah dilihat hampir sama dengan pendapatan pekerja-pekerja asing di tapak industri.

Bagi kerajaan, peningkatan masalah ketiadaan pekerjaan yang sesuai bagi golongan siswazah di negara itu telah menjadi satu kebimbangan politik.

Sejarah moden China yang pernah dihantui rusuhan pelajar dan kerajaan kini begitu berwaspada sekiranya peristiwa sama yang berjaya dipatahkan oleh tentera di Medan Tianmen pada 1989 itu berulang semula.

"Pasaran kerja di China semakin tenat. Terdapat sedikit permintaan untuk golongan kolar putih disediakan lantas menyukarkan golongan siswazah untuk mencari pekerjaan.

"Salah satu puncanya ialah peningkatan jumlah graduan yang dilahirkan oleh universiti-universiti," kata Ren.

Mengikut kajian CASS, sebahagian besar siswazah di negara itu selepas empat tahun di universiti atau program vokasional mempunyai pendapatan di bawah 2,500 yuan (RM1,200) sebulan pada tahun 2010.

Bagi Feng, dia menggunakan kira-kira 20 peratus daripada pendapatannya untuk membayar apartmen satu bilik, yang lantainya dipenuhi kesan memadam puntung rokok.

Selepas ditolak duit makanan, pengangkutan dan perbelanjaan lain yang dilakukan sekali-sekala, dia langsung tidak mampunyai simpanan.

"Saya rasa mempunyai ijazah tidak bermakna kehidupan yang dilalui akan menjadi bertambah baik," keluhnya.

Pilihan sukar

Umumnya, tidak semua siswazah di negara itu mempunyai situasi 'tegang' seperti yang dihadapi Feng.

Mereka yang berkemampuan mendapat pekerjaan yang sesuai di firma-firma besar atau dalam sektor kerajaan mampu menikmati kehidupan yang selesa.

Lei Siyu, lulusan kursus kejuruteraan perisian dari Dalian University of Technology, berjaya mengharungi cabaran itu.

Lelaki kurus yang berasal dari Sichuan itu berkata, dia pernah kecewa apabila permohonan pertamanya mencari pekerjaan selepas bergelar siswazah ditolak dan dia tidak dapat bekerja di syarikat Internet gergasi China, Baidu.

Namun hari ini, lelaki itu telah mendapat tawaran bekerja di sebuah syarikat yang katanya sanggup membayar sehingga 7,500 yuan (RM3,670) sebulan. Ia merupakan satu peluang keemasan yang akan meletakkannya dalam kelompok empat peratus siswazah negara itu yang berpendapatan sedemikian. Bagaimanapun, dia masih tidak opitimis mengenai proses itu.

"Mendapat tempat praktikal mudah, tetapi mengubahnya kepada pekerjaan sangat sukar. Saya faham apa yang dirasai oleh orang lain. Begitupun, saya terpaksa bersaing dengan mereka yang berkelulusan doktor falsafah," ujar Lei Siyu.

Situasi itu turut dihadapi pelajar-pelajar cemerlang di negara itu yang terpaksa membuat pilihan sukar memandangkan dinamik sosial yang semakin meluas. Ia cukup luas sehingga firma-firma asing tidak lagi menjadi pilihan utama mendapatkan pekerjaan seperti sebelum ini.

Agensi-agensi kerajaan dan syarikat perusahaan milik negara menyumbang hampir satu pertiga (32 peratus) peluang pekerjaan untuk siswazah di China pada tahun 2010. Mengikut kajian CASS dalam kalangan siswazah yang mengambil kursus ijazah sarjana muda selama empat tahun, ia mencatatkan kadar sehingga 41 peratus.

Bagi Jin, yang merupakan siswazah pengajian hubungan antarabangsa dari Tsinghua University, dia telah menolak prospek gaji tinggi yang ditawarkan di firma asing sebaliknya bekerja di syarikat perusahaan milik negara dalam sektor pengangkutan.

"Gaji yang ditawarkan tidaklah setinggi apa yang ditawarkan oleh firma asing. Ia bukan pekerjaan yang ideal, tetapi untuk perspektif jangka masa panjang, bekerja di sini merupakan satu pilihan yang bijak," jelas Jin.

Kemuncak kepada tawaran itu, ialah tawaran sebagai permastautin tetap di Beijing yang dipanggil hukou dalam bahasa Cina. Melalui kuota hukou yang diberikan oleh agensi-agensi dan syarikat milik kerajaan, seseorang pekerja lazimnya bakal mendapat kelebihan sosial yang lain. - Ruters

Perkahwinan diraja Bhutan

Posted:

Perkahwinan diraja Bhutan

Perkahwinan diraja Bhutan


KELZANG CHODEN bersemangat menyiapkan kira, pakaian tradisional rakyat Bhutan di Thimphu.


BEBERAPA penenun pakaian diraja Bhutan kelihatan begitu bersemangat menjalankan tugas masing-masing menjelang perkahwinan raja muda negara pergunungan Himalaya itu yang akan berlangsung dalam majlis berkonsep alam pari-pari bulan depan.

Raja Muda Jigme Khesar Namgyel Wangchuck, 31, yang mendapat pendidikan di Universiti Oxford dan merupakan peminat fanatik aktiviti basikal gunung akan melangsungkan perkahwinan dengan seorang pelajar daripada golongan kebanyakan, Jetsun Pema pada 13 Oktober ini.

Raja Wangchuck telah dinobatkan pada tahun 2008, sewaktu permulaan kerajaan demokrasi di negara yang majoriti penduduknya beragama Buddha itu.

Walaupun penganjur telah berjanji untuk mengadakan majlis yang sederhana, seiring kesederhanaan imej keluarga diraja itu, golongan rakyat Bhutan kini berusaha menyiapkan diri untuk meraikan majlis penuh bersejarah itu.

Di dalam apartmen di bandar Thimphu, seorang penenun, Kelzang Choden bersama ibunya pantas menyiapkan sepasang pakaian istimewa untuk bakal permaisuri mereka. Ia adalah sepersalinan pakaian halus bercorak geometri yang ditenun dengan benang berwarna emas dan kuning.

"Permaisuri akan memakai persalinan ini mengikut elemen yang ada dalam dirinya. Terdapat lima elemen dalam budaya kami. Sebagai contoh, warna merah melambangkan api manakala bumi diwakili warna kuning.

"Bumi merupakan elemen bakal permaisuri kami. Jadi, sudah tentu kuning adalah warna paling sesuai," terang Choden.

Pema, 21, telah memesan puluhan helai kira iaitu sejenis pakaian kebangsaan elegan untuk wanita yang diperbuat daripada sutera mentah. Pakaian itu mengambil masa berbulan-bulan untuk disiapkan dan menelan belanja sehingga AS$3,000 (RM9,344).


DUA orang wanita yang bekerja di sebuah kedai kasut tradisional tekun melakukan tugas mereka.


Keadaan itu menjadikan beberapa penenun terkenal di Bhutan bersaing sengit untuk mendapat penghormatan dengan pemilihan pakaian yang ditenun mereka pada hari perkahwinan pasangan diraja tersebut.

"Ia akan menjadi keistimewaan paling besar bagi kami," kata Choden sambil tersenyum lebar.

Ibu Choden, Kuenzang Wangmo, telah mereka bentuk pakaian untuk raja sebelum ini dan empat isteri baginda termasuk adik bongsu Raja Wangchuck.

Lokasi terpinggir

Bhutan yang dikenali melalui doktrin pembangunan ekonomi yang disebut Kebahagiaan Kebangsaan Kasar untuk mengukur kesejahteraan dan pembangunan rakyatnya, merupakan salah satu lokasi terpencil di dunia.

Ia tidak mempunyai jalan raya atau mata wang sehingga tahun 1960-an. Televisyen hanya dibenarkan pada tahun 1999 dan rakyatnya terus menahan diri daripada membenarkan pelancongan secara besar-besaran.

Sebaliknya mereka lebih suka membuka akses hanya kepada kumpulan-kumpulan kecil yang dianjurkan pengunjung mewah.

Majlis perkahwinan utama akan berlangsung di dalam kubu dan biara yang menakjubkan di bandar Punakha. Ia terletak di sebuah lembah curam dengan pertemuan dua aliran sungai di kawasan pergunungan.

Bangunan gergasi yang boleh diakses melalui jambatan pejalan kaki yang halus dan dihias indah dengan lukisan dinding serta ukiran menarik. Kerja-kerja membuat pelbagai persiapan untuk majlis itu kini sedang rancak dilaksanakan.

"Raja kami begitu konsisten agar majlis yang dianjurkan haruslah bersifat sederhana dan tradisional. Itu adalah cara baginda mempraktikkan kehidupannya.

"Baginda juga tidak pernah meminta sesuatu yang bersifat ekstravaganza. Malah, tiada keluarga diraja asing atau ketua-ketua negara dijemput untuk perkahwinan tersebut," ujar jurucakap diraja, Dorji Wangchuck.


PEREKA pakaian diraja, Kuenzang Wangmo sedang menenun benang untuk dijadikan pakaian.


Tambah Dorji, situasi itu menjadikan ia begitu berbeza dengan perkahwinan diraja Britain di antara Putera William dan Kate Middleton yang berlangsung April lalu di London.

Raja Wangchuck merupakan seorang pemain bola keranjang dan peminat Elvis Presley. Baginda merupakan generasi keempat dalam keluarganya yang telah memerintah Bhutan sejak tahun 1907 apabila keluarga diraja mengambil alih dan membawa kestabilan kepada negara yang sebelum itu dilanda peperangan.

Kehidupan raja juga bukan di istana, sebaliknya di rumah jenis kotej di Thimphu. Keluarga diraja kesayangan rakyat itu terkenal kerana gemar menjemput tetamu untuk jamuan teh. Antara tetamu yang terbaharu ialah ahli-ahli kelab mengangkat berat Thimphu.

Pakaian tradisional

Sambutan utama akan berlangsung di ibu negara Bhutan pada 16 Oktober nanti. Rakyat dan orang awam berpeluang untuk melihat pasangan pengantin diraja itu dalam satu majlis di stadium bandar tersebut.

Antara aktiviti yang akan berlangsung seperti tarian dan muzik tradisional yang pasti mempesonakan penonton. Menariknya, rakyat Bhutan juga boleh melibatkan diri dalam persembahan tersebut sambil memakai pakaian tradisional terbaik yang wajib dipakai di pejabat-pejabat kerajaan.

Disebabkan itu, kedai-kedai menenun pakaian menerima banyak pesanan dari golongan kebanyakan yang mahu menyertai kemeriahan majlis itu kelak.

Ini termasuklah perniagaan The Traditional Boot House sejurus Raja Wangchuck mengumumkan perkahwinannya pada bulan Mei lalu.

"Kami terpaksa bekerja lebih masa bermula pukul 9 pagi hingga 10 malam untuk menyiapkan pesanan yang begitu banyak untuk majlis penuh istimewa ini," kata pengurusnya, Tshering Tobgay. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved