Selasa, 27 September 2011

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Perubatan Islam kian popular

Posted:

Perubatan Islam kian popular

Perubatan Islam kian popular

BEBERAPA penduduk membeli ubat herba di Klinik Herbal Insani di pinggir Jakarta pada 20 Ogos lalu.


JAKARTA- Semakin ramai orang Islam di rantau ini tidak lagi memilih perubatan moden, sebaliknya beralih kepada perubatan al-Tibb al-Nawabi atau perubatan cara Nabi.

Perubatan tersebut dikatakan menggunakan ayat-ayat al-Quran dan herba semula jadi tradisional.

"Saya dengar ramai yang telah sembuh. Jadi, saya berharap Allah akan membantu saya," kata seorang wanita yang mengalami masalah sista ovari dan gangguan makhluk halus, Suratmi.

Dia yang mendapatkan rawatan di sebuah klinik di Jakarta menyatakan sakit perutnya itu sudah semakin reda.

Di Indonesia, perubatan Islam sering dikaitkan dengan golongan fundamentalis yang mendakwa perubatan Barat sebagai racun kepada orang Islam dan ada ubat diperbuat daripada babi.

Justeru, terdapat ahli-ahli kumpulan pengganas yang terlibat dalam perubatan Islam dengan bertindak menjadi bomoh atau penjual.

Sementara itu, segelintir klinik digunakan sebagai tempat merekrut ahli baharu.

Namun, kebanyakan pesakit yang datang untuk mendapatkan rawatan terdiri daripada mereka yang berfahaman sederhana.

"Perubatan Islam membawa mesej bahawa dengan mengambilnya, anda memperkuatkan kepercayaan, manakala keuntungannya memanfaatkan orang Islam," kata Sidney Jones, daripada Kumpulan Krisis Antarabangsa yang pakar mengenai Islam di Asia Tenggara.

Perubatan Islam, produk penjagaan diri dan kecantikan telah menjadi perniagaan besar memandangkan pelanggan di Asia Tenggara sahaja mencecah 250 juta orang.

Misalnya, Siwak-F yang turut dieksport ke Asia Barat dikatakan sebagai ubat gigi yang seperti pernah digunakan oleh Nabi suatu ketika dahulu.

"Kami menggunakan ubat-ubatan yang terbukti keberkesanannya, ditambah dengan keimanan kepada Allah," kata Pengarah Hospital Al-Islam di Kuala Lumpur, Dr. Ishak Mas'ud.

Kos di hospital itu adalah 20 hingga 30 peratus lebih rendah daripada hospital biasa. - AP

Banjir sebabkan 158 orang mati di Thailand

Posted:

Banjir sebabkan 158 orang mati di Thailand

Banjir sebabkan 158 orang mati di Thailand


BEBERAPA kanak-kanak bermain air banjir di depan rumah mereka di Phnom Penh semalam.


BANGKOK - Angka kematian akibat banjir di Thailand sejak pertengahan Julai lalu terus meningkat kepada 158 orang manakala 61 orang lagi mati di Kemboja dalam masa dua minggu, kata pihak berkuasa di kedua-dua buah negara semalam.

Lebih 0.8 hektar tanah ladang di Thailand ditenggelami air banjir, bersamaan 11 kali ganda saiz negara Singapura.

"Sebanyak 23 wilayah di utara dan tengah Thailand ditenggelami banjir dan hampir dua juta penduduk terjejas akibat banjir dan hujan lebat," kata sumber dari Jabatan Pencegahan Bencana dan Mitigasi Thailand.

Menurutnya, banjir juga turut menjejaskan ibu kota Bangkok, yang terletak hanya dua meter dari aras laut.

Sungai Chao Phraya turut dinaiki air, melimpahi beberapa jalan raya walaupun pihak berkuasa telah membuat benteng di sepanjang tebing sungai bagi mengelak banjir. - Reuters

Lagi kereta Nano terbakar

Posted:

Lagi kereta Nano terbakar

Lagi kereta Nano terbakar


GAMBAR fail menunjukkan sebuah kereta Nano, keluaran Tata Motors terbakar di Mumbai, India pada 21 Mac 2010.


NEW DELHI - Pengeluar kenderaan India, Tata Motors mengarahkan satu siasatan dibuat semalam selepas sebuah lagi kereta kompak buatannya, Tata Nano yang dilabel kereta termurah di dunia terbakar secara tiba-tiba.

Dipuji pada 2008 sebagai kereta pencetus revolusi pengangkutan di India, penjualan kereta Nano mengalami kemerosotan ekoran kebimbangan berhubung tahap keselamatan kenderaan itu, masalah pengeluaran serta kelembapan dalam pertumbuhan ekonomi.

"Sebuah kereta Nano terbakar di sini kelmarin. Kami telah menghantar pasukan jurutera untuk melakukan siasatan. Kami memerlukan masa untuk menyiasat kes berkenaan," kata jurucakap Tata Motor, Debasis Ray.

Menurutnya, pengeluar kereta berkenaan akan menghubungi pemilik kereta terbabit.

Terdahulu, akhbar tempatan The Times of India melaporkan bahawa dua adik beradik lelaki sempat melarikan diri selepas kereta terbabit tiba-tiba terbakar.

Pada tahun lalu, Tata Motor terpaksa menawarkan peningkatan ciri keselamatan percuma selepas beberapa kereta Nano terbakar dalam pelbagai insiden tetapi firma itu tetap bertegas bahawa kereta berkenaan tidak mengalami masalah.

Model asas kereta Nano dijual pada harga semurah AS$2,500 (RM7,956). - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved