Rabu, 17 Ogos 2011

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Penyokong punya hal, KAFA sengsara

Posted:

Penyokong punya hal, KAFA sengsara

Penyokong punya hal, KAFA sengsara

Oleh YATIMIN ABDULLAH
sukan@kosmo.com.my

GARA-GARA tindakan liar penyokong Kelantan, KAFA terpaksa menanggung bebannya.


DENDA lagi. Apalah dengan nasib Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) yang sekali lagi bakal berdepan hukuman denda.

Semuanya gara-gara sikap segelintir penyokongnya yang membaling botol dan mercun ke dalam padang pada perlawanan akhir Piala FA menentang Terengganu di Stadium Nasional Bukit Jalil pada 11 Jun lalu.

Perkara tersebut disahkan oleh Naib Presiden KAFA, Rosmadi Ismail ketika dihubungi Kosmo! di Kota Bharu, semalam.

"Dua hari lalu, KAFA telah menerima surat pertuduhan daripada Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) atas dua kesalahan pada perlawanan tersebut.

"Kesalahan pertama ialah melontar mercun ke dalam padang sehingga menyebabkan perlawanan terpaksa dihentikan dan ini merupakan satu kesalahan yang serius.

"Kesalahan kedua ialah membaling mercun dan botol ketika Kelantan memperoleh jaringan menerusi Nurul Azuwan Roya pada minit ke-79. Ini juga merupakan satu kesalahan yang membolehkan KAFA didenda," katanya.

Tambahnya, setiap kesalahan boleh dikenakan denda maksimum sebanyak RM10,000 dan kedua-dua kesalahan yang dilakukan oleh segelintir penyokong Kelantan yang nakal itu menyebabkan pasukan bakal didenda RM20,000.

Pada perlawanan akhir itu, Terengganu berjaya bangkit untuk menumbangkan Kelantan 2-1

menerusi jaringan sendiri pertahanan Kelantan, Daudsu Jamaluddin yang tertanduk bola ke gawang sendiri pada minit-minit terakhir perlawanan serta Ahmad Nordin Alias pada minit ke-109 masa tambahan.

Rosmadi memberitahu, walaupun jumlah denda itu dilihat agak kecil, namun bagi KAFA ia merupakan satu nilai yang besar.

Katanya, dengan jumlah tersebut KAFA mungkin dapat menggunakan wang tersebut untuk tujuan pembangunan di peringkat akar umbi mahupun memantapkan lagi pasukan.

"Sehubungan dengan itu, saya merayu kepada semua penyokong supaya tidak mengulangi kesilapan

ini dalam saingan Piala Malaysia yang akan bermula 6 September ini. Kerja membakar mercun dalam stadium bukanlah perkara yang baik kerana ia akan membahayakan orang lain yang berada di dalamnya.

"Saya harap pemain dapat mengambil iktibar dengan apa yang telah berlaku kepada pasukan Kelantan sebelum ini dan janganlah kita membiarkan perkara tersebut berulang kembali dengan kata lain adakah kita mahu pisang berbuah dua kali," ujarnya.

Untuk rekod, sepanjang 2009-2010, Kelantan telah membayar denda kepada FAM hampir RM300,000 di atas kenakalan segelintir penyokongnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Wuhan, China hos Piala Thomas/Uber 2012

Posted:

Wuhan, China hos Piala Thomas/Uber 2012

Wuhan, China hos Piala Thomas/Uber 2012

PUSINGAN akhir kejohanan badminton berprestij, Piala Thomas dan Piala Uber edisi 2012 akan diadakan di Wuhan, China pada 20 hingga 27 Mei tahun depan.

Setiausaha kehormat Persatuan Badminton Malaysia (BAM) Ng Chin Chai, memberitahu semalam bahawa Malaysia akan menyertai pusingan kelayakan bagi benua Asia di Macau pada 14 hingga 19 Februari.

Juara bertahan Piala Thomas dan Piala Uber sekarang ialah China.

Pada edisi tahun lepas, Malaysia gagal memanfaatkan kelebihan yang ada sebagai tuan rumah apabila tewas kepada pasukan China 3-0 pada peringkat separuh akhir saingan Piala Thomas.

Kali terakhir Malaysia merangkul Piala Thomas adalah pada edisi 1992 dengan menewaskan Indonesia 3-2 di Stadium Negara, Kuala Lumpur.

Piala Thomas ialah kejohanan badminton utama peringkat antarabangsa bagi berpasukan lelaki manakala Piala Uber pula ialah acara berpasukan wanita.

Kejohanan ini berlangsung setiap dua tahun. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Aksi menebus maruah

Posted:

Aksi menebus maruah

Aksi menebus maruah

SHENZHEN - Skuad bola sepak negara masih berpeluang untuk menebus kekecewaan, sekali gus memperbaiki ranking pada Sukan Universiti Dunia (Universiade) 2011.

Begitupun, skuad bimbingan Aminuddin Hussin itu perlu menewaskan Thailand pada aksi penentuan tempat kesembilan hingga ke-16 di Stadium Sekolah Sukan Shenzhen petang ini.

Sekiranya menang, Malaysia pasti akan menduduki tempat yang lebih baik berbanding di kedudukan ke-12 pada temasya di Thailand, Bangkok empat tahun lalu.

Kelmarin, impian skuad negara untuk menempah slot ke suku akhir lebur selepas tewas 0-2 kepada Rusia pada aksi terakhir Kumpulan B.

Kekalahan itu adalah yang ketiga berturut-turut selepas tewas 1-2 masing-masing kepada Ukraine dan Brazil.

Bagaimanapun, Aminuddin tetap berpuas hati dengan persembahan para pemain dan menganggap ketiga-tiga perlawanan di peringkat kumpulan itu sebagai pengalaman yang cukup berguna buat pemain.

"Seperti yang dijangka, kita akan menghadapi pasukan yang terkuat dalam pasukan. Rusia adalah pasukan terkuat dalam kumpulan ini," kata Aminuddin ketika ditemui selepas perlawanan tersebut.

"Tetapi kalau mengikut perkiraan, kita masih lagi bukan pasukan belasahan. Kita masih mampu mempertahankan kedudukan 0-2 itu sehingga ke akhir permainan. Pemain telah membuat yang terbaik.

"Jadi, saya menganggap ketiga-kita perlawanan ini sebagai persiapan terbaik untuk menghadapi aksi yang penting selepas ini iaitu penentuan ranking kesembilan hingga ke-16."

Aminuddin berkata, sepanjang tiga perlawanan di peringkat kumpulan menentang Ukraine, Brazil dan Rusia, dia telah membuat banyak pertukaran pemain dalam usaha mengenal pasti pemain yang benar-benar berwibawa.

Katanya, para pemain tersebut akan diturunkan bagi menghadapi perlawanan penting menentang Thailand ini.

"Sasaran awal kita pada Universiade 2011 adalah untuk memperbaiki ranking. Jadi, kalau kita memenangi perlawanan ini, saya rasa ia dapat membantu kita mencapai sasaran itu.

Menurut Aminuddin, pada aksi menentang Rusia kelmarin, dia telah menurunkan beberapa pemain baharu seperti penyerang, Muhammad Afham Zulkipeli yang berjaya memberi impak pada pertemuan berdepan Brazil lalu.

"Kita ada dua penyerang yang digantung iaitu Muhamad Nursalam Zainal Abidin dan Khairul Naim Mahyuddin. Jadi, kita terpaksa gunakan pemain yang lain untuk menampung kekosongan itu.

"Namun, Amirizwan Taj Tajudin bakal diturunkan semula selepas pemain pertahanan itu tamat tempoh penggantungan."

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved