Ahad, 21 Ogos 2011

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Hasrat tunaikan umrah berkecai

Posted:

Hasrat tunaikan umrah berkecai

Hasrat tunaikan umrah berkecai

Oleh ZULKIFLI MANZOR
zulkifli.manzor@kosmo.com.my

ROHAIZA dan Muhammad Bahauddin terpaksa pulang semula ke rumah selepas nama tiada dalam senarai penerbangan ke Mekah di KLIA semalam.


KUALA LUMPUR – Hasrat dua beranak untuk menunaikan ibadah puasa 10 hari terakhir serta menyambut Aidilfitri di Mekah berkecai apabila kedua-dua mereka mendakwa menjadi mangsa penipuan ejen syarikat pengurusan umrah yang beroperasi di Wangsa Maju di sini.

Muhammad Bahauddin Arif Karkhi, 26, dan ibunya, Rohaiza Yaacob, 46, mendakwa, mereka hanya menyedari penipuan itu apabila mendapati nama mereka tiada dalam senarai penumpang umrah penerbangan Saudi Arabian Airlines yang sepatutnya berlepas petang semalam.

Muhammad Bahauddin berkata, ejen terbabit memberitahu bahawa dia dan ibunya sepatutnya berlepas ke Tanah Suci untuk menunaikan umrah pada pukul 3 petang semalam.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Jangan tertipu kurma RM1

Posted:

Jangan tertipu kurma RM1

Jangan tertipu kurma RM1

Oleh NOOR HASLIZA NUSI
hasliza.nusi@kosmo.com.my


PERBEZAAN kurma tiruan (kiri) dan kurma asli yang kelihatan segar.


GEORGE TOWN – Permintaan tinggi buah kurma semasa bulan Ramadan menyaksikan ada segelintir peniaga mengambil kesempatan dengan menjual buah kurma yang dicampur dengan bahan pemanis.

Kebiasaannya, cara ini diamalkan oleh peniaga yang menjual buah kurma secara pukal atau timbang dengan harga yang lebih rendah.

Difahamkan, peniaga atau pemborong ini mengimport buah kurma yang berkualiti rendah secara pukal sebelum diproses bagi membolehkan buah kurma ini dijual semula.

Kosmo! diberitahu, buah-buah kurma ini digaul dengan gula merah dan disimpan beberapa lama untuk sebati sebelum dicampur semula dengan buah kurma kualiti sederhana.

"Hasilnya, buah kurma kualiti rendah ini akan terasa manis seperti kurma sebenar (buah kurma yang berkualiti baik) tapi sebenarnya ia telah dicampur gula merah.

"Buah kurma jenis ini dijual secara timbang dan banyak dijual di kedai-kedai runcit atau gerai kaki lima sepanjang Ramadan," ujar sumber yang memberitahu pernah mempraktikkan kaedah tersebut.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Kompas mohon maaf kepada Najib

Posted:

Kompas mohon maaf kepada Najib

Kompas mohon maaf kepada Najib


HARIANTO (kiri) memohon maaf kepada Najib mengenai tiga berita tidak benar yang disiarkan oleh akhbar Kompas baru-baru ini.


JAKARTA – Akhbar Kompas semalam memohon maaf kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan keluarganya atas satu laporan yang disiarkan pada 4 Ogos lalu yang berunsur fitnah.

Permohonan maaf itu adalah berkaitan dengan tulisan yang mengaitkan isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor dengan sebuah syarikat perniagaan yang telah dinafikan kebenarannya dan juga cincin berlian berharga AS$24 juta (RM71.5 juta) yang sebenarnya tidak pernah dipesan oleh Rosmah.

Permohonan maaf itu juga merujuk kepada laporan tentang bakal besan Perdana Menteri yang dikatakan kononnya mempunyai hubungan dengan mafia Rusia.

"Atas berita tersebut, Pemimpin Redaksi Kompas, Rikard Bagun pada Sabtu (20 Ogos) di Jakarta, secara khusus menyatakan permintaan maafnya kepada ketua kerajaan dan keluarga," kata Rikard dalam Kompas Minggu semalam.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved