Isnin, 18 Julai 2011

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Murtad: Permohonan Kamariah ditolak

Posted:

Murtad: Permohonan Kamariah ditolak

Murtad: Permohonan Kamariah ditolak

18/07/2011 8:43pm

PUTRAJAYA – Mahkamah Rayuan di sini hari ini menolak permohonan seorang pengikut ajaran sesat, Ayah Pin, untuk mendapatkan perisytiharan bahawa dia mempunyai hak dan kebebasan mengikut Perlembagaan Persekutuan untuk menganut mana-mana agama.

Panel tiga hakim diketuai Datuk Seri Abu Samah Nordin yang bersidang bersama Datuk Azhar Ma"ah dan Datuk Clement sebulat suara menolak dengan kos rayuan bekas ustazah, Kamariah Ali, 60.

Panel hakim tersebut bersetuju bahawa keputusan Hakim Mahkamah Tinggi, Tan Sri Md Raus Shariff (kini hakim Mahkamah Persekutuan) bahawa perkara itu terletak sepenuhnya di bawah bidang kuasa Mahkamah Syariah mengikut Perkara 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan.

Perkara 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan memberi kuasa eksklusif kepada Mahkamah Syariah untuk membuat keputusan mengenai perkara berkaitan Islam.

Mahkamah itu menolak rayuan Kamariah terhadap keputusan Mahkamah Tinggi pada 30 Disember 2005 mengetepikan saman pemula dan permohonannya untuk merujuk persoalan berkaitan undang-undang kepada Mahkamah Persekutuan.

Hakim Azhar berkata, oleh kerana perkara yang dibawa kepada Mahkamah Tinggi ialah murtad maka ia terletak di bawah bidang kuasa Mahkamah Syariah, bukan Mahkamah Sivil. – Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

8 PATI termasuk wanita hamil ditahan

Posted:

8 PATI termasuk wanita hamil ditahan

8 PATI termasuk wanita hamil ditahan

18/07/2011 8:16pm

JOHOR BAHRU – Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Wilayah Selatan berjaya mematahkan cubaan menyeludup keluar lapan pendatang asing tanpa izin (PATI) warga Indonesia berhampiran Jeti Tanjung Kupang, Pelabuhan Tanjung Pelepas, dekat Pontian, hari ini.

Kesemua mereka yang ditahan pada kira-kira 4.45 pagi tadi itu berusia antara 19 tahun dan 46 tahun termasuk dua wanita dan seorang daripada mengandung tujuh bulan.

Ketua Penguat Kuasa Wilayah Maritim Selatan, Laksamana Pertama Maritim Zulkifili Abu Bakar berkata, bot peronda APMM mengesan sebuah bot kayu dalam keadaan mencurigakan di kawasan tersebut.

Katanya, pihaknya turut menahan seorang tekong dan pembantunya serta merampas bot kayu berukuran lapan meter dan enjin sangkut jenis Yamaha 40 kuasa kuda.

Katanya, pemeriksaan lanjut mendapati kesemua mereka tidak memiliki dokumen pengenalan diri yang sah dan mereka dikenakan bayaran RM450 seorang untuk keluar dari negara ini ke Tanjung Balai, Indonesia. – Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Rasuah RM50: Pemandu didenda RM10,000

Posted:

Rasuah RM50: Pemandu didenda RM10,000

Rasuah RM50: Pemandu didenda RM10,000

18/07/2011 7:42pm

MELAKA – Seorang pemandu lori dijatuhi hukuman denda RM10,000 dan penjara sehari oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini gara-gara cuba merasuah penguat kuasa Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sebanyak RM50 bagi mengelak dikenakan saman pada 25 Mei lepas.

Lai Kim Fook, 47, didakwa memberi suapan itu kepada ketua pembantu penguat kuasa JPJ negeri Melaka, Mohd Azrul Abdul Aziz sebagai dorongan agar tidak mengeluarkan notis saman terhadap kesalahan di bawah Kaedah 34 Pembinaan dan Penggunaan Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Kim Fook dituduh melakukan kesalahan itu semasa operasi bersepadu di Lebuh Raya Alor Gajah-Melaka Tengah-Jasin (AMJ), Kandang pada kira-kira jam 10.15 pagi.

Dia yang tidak diwakili peguam mengaku bersalah di hadapan Hakim, Ahmad Sazali Omar didakwa mengikut Seksyen 17(b) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 (Akta 694) dan Seksyen 24 akta sama. – Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved