Selasa, 19 Julai 2011

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Lesen ikut tarikh lahir pemandu

Posted:

Lesen ikut tarikh lahir pemandu

Lesen ikut tarikh lahir pemandu


CADANGAN menyelaraskan tarikh luput lesen memandu dengan tarikh lahir dijangka memudahkan ingatan pemandu bagi memperbaharui lesen apabila sampai pada waktunya. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR - Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sedang menimbang cadangan menggunakan tarikh lahir dalam penetapan tempoh akhir bagi memperbaharui lesen memandu.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha berkata, cadangan itu sedang diperhalusi memandangkan ia dapat membantu pemandu mengingati tarikh luput lesen mereka.

"Kita dapati banyak kes pesalah trafik memberi alasan mereka lupa tarikh untuk memperbaharui lesen ketika ditahan dalam sekatan jalan raya,'' katanya pada pemberita di Wisma MCA di sini semalam.

Menurut beliau, asas kepada pelaksanaan skim itu ialah dengan membuat pelarasan tarikh tamat lesen memandu dengan tarikh lahir seseorang.

"Jika tarikh lahir individu tersebut yang akan datang tidak sampai enam bulan selepas tempoh akhir lesen memandunya, tiada bayaran akan dikenakan untuk pembaharuan,'' katanya.

Bagaimanapun jika tempoh antara kedua-dua tarikh itu melebihi enam bulan, bayaran pembaharuan yang akan dikenakan ialah separuh atau sebanyak 50 peratus.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Denda RM250 sorok mayat suami

Posted:

Denda RM250 sorok mayat suami

Denda RM250 sorok mayat suami

Oleh NUZULSHAM SHAMSUDDIN
zulsham@kosmo.com.my


Seorang penduduk, Osman Hussin menunjukkan tempat mayat Abd. Halim dibuang oleh isterinya di Batu 4 1/2 Jalan Kampung, Batu Berendam, Melaka. Gambar kecil, Zaini.


MELAKA – Demi menunaikan permintaan arwah suami supaya kematiannya disembunyikan, seorang pengawal keselamatan dijatuhi hukuman denda RM250 oleh Mahkamah Majistret di sini semalam.

Majistret Muhammad Hazri Hanafi menjatuhkan hukuman itu terhadap Zaini Malek, 48, selepas wanita itu mengaku salah terhadap pertuduhan tidak memaklumkan mengenai kematian suaminya Abd. Halim Manan, 70.

Mengikut pertuduhan, Zaini didakwa sebagai seorang isteri kepada Abd. Halim telah tidak memaklumkan kematian suaminya walaupun dia merupakan orang yang layak untuk memberikan maklumat kepada pendaftar kelahiran dan kematian berkenaan dengan kematian tersebut.

Kesalahan itu dilakukan tertuduh pada 3 Oktober hingga 6 Oktober 2010 di Lot 282, Batu 4 1/2 Jalan Kampung, Batu Berendam di sini.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 35(e) Akta Pendaftaran Kelahiran dan Kematian dan boleh dihukum di bawah seksyen sama yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM250.

Terdahulu, tertuduh dalam rayuan meminta hukuman dikurangkan dengan alasan dia hanya bekerja sebagai pengawal keselamatan dan tiada anak.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Afifi didakwa terlupa buang dadah

Posted:

Afifi didakwa terlupa buang dadah

Afifi didakwa terlupa buang dadah

Oleh WAZIHA WAHID
waziha@kosmo.com.my

KUALA LUMPUR - Pelakon Benjy mengaku tahu di mana dadah syabu disimpan di apartmen Menara Duta 2 tetapi mendakwa ia milik rakannya bernama Nor Azizi yang kini sudah menghilangkan diri.

Menurut Benjy, dia tahu mengenai dadah itu selepas dimaklumkan bekas pembantunya, Afifi Hamid semasa dalam perjalanan ke tempat memancing di Kampung Delek, Klang pada 11 Mac 2010 sebelum dia ditangkap polis.

Tertuduh memberitahu peguamnya, Amer Hamzah Arshad di Mahkamah Majistret di sini semalam, dia telah menyuruh Afifi membuang dadah tersebut tetapi wanita itu terlupa.

Terdahulu, Benjy mendakwa, selepas ditangkap dan dibawa ke apartmen Menara Duta 2 dalam kenderaan polis, Afifi, 25, sempat beritahu yang dia terlupa membuang dadah tersebut.

Bagaimanapun, ketika disoal semula oleh Timbalan Pendakwa Raya, Noor Mawarni Abd. Halim, beliau menuduh Benjy mereka-reka cerita kerana nama Nor Azizi tidak pernah disebut sebelum ini namun ia disangkal pelakon tersebut.

Benjy, 33, atau nama sebenarnya Khaeryll Benjamin Ibrahim sedang membela diri daripada tuduhan memiliki dadah 0.24 gram syabu pada pukul 4 petang, 11 Mac lalu di sebuah premis beralamat A-6-5, Menara Duta 2, Jalan 1/38B persimpangan Jalan Segambut di sini.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved