Selasa, 19 Julai 2011

Kosmo Online - Infiniti


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Infiniti


Berhati-hati melayari Internet

Posted:

Berhati-hati melayari Internet

Berhati-hati melayari Internet

Oleh ADLAN JAAFAR



SERINGKALI kita melihat pautan-pautan di laman web atau video yang menggunakan imej-imej seksi ketika melayari laman sosial kegemaran seperti Facebook.

Ayat-ayat yang digunakan pula berbaur seks dan sangat jelas untuk difahami bagi menambahkan lagi keinginan seseorang untuk melihatnya.

Terdorong oleh nafsu, butang diklik tetapi tiada apa yang berlaku. Sebenarnya tanpa disedari, anda telah diserang dengan aktiviti phishing.

Phishing adalah cubaan untuk mendapatkan maklumat sensitif pengguna yang dimasukkan ke dalam komputer peribadi tanpa disedari.

Aktiviti tersebut semakin kerap dapat dilihat di laman-laman sosial sejajar dengan kenaikan kadar penembusan Internet terutama laman sosial di Malaysia.

Menurut syarikat yang menjalankan kajian pemasaran Internet, comScore, Malaysia adalah negara kedua paling tinggi aktiviti penembusan rangkaian sosial di Asia Tenggara iaitu sebanyak 91 peratus selepas Filipina.

Link jahat

Tambahan pula, menurut Peneraju Perniagaan Norton rantau Asia Selatan, Symantec, Effendy Ibrahim, Laporan Jenayah Siber Norton 2010 menemui 65 peratus pengguna internet di Malaysia tidak meletakkan seting akaun laman sosial mereka kepada tahap paling tinggi.

"Ia menjadikan informasi lebih mudah dilihat pada bila-bila masa. Selain itu, kajian turut menemui kebanyakan penjenayah siber menggunakan laman sosial sebagai tempat menghantar link ringkas ke laman web yang berniat jahat," ulasnya lagi.



Link-link ringkas itu dianggap berniat jahat kerana ia akan membawa pelayar Internet ke laman web yang berbeza seperti dipaparkan, manakala destinasi sebenar link tersebut disembunyikan daripada pengetahuan pelayar Internet.

Kebanyakan link tersebut menggunakan paparan dan imej yang seksi bagi menarik pelayar Internet supaya mengklik link ringkas tersebut.

Tambah Effendy, dalam tempoh masa tiga bulan pada tahun 2010, dua pertiga link-link jahat itu berada dalam paparan News Feed laman sosial, manakala 73 peratus daripadanya telah diklik sebanyak 11 kali atau lebih.

"Ia membuktikan penggunaan link-link yang dipos itu sangat efektif," ujarnya ringkas.

Sehingga bulan Mac 2011, kata Effendy, CyberSecurity Malaysia telah mengenalpasti sekurang-kurang 900 laman phishing yang menyasarkan kepada institusi kewangan.

Tujuannya adalah untuk mendapatkan maklumat perbankan dan laporan mendapati secara purata sebanyak 260,000 identiti telah didedahkan pada tahun 2010.

Dakwa Effendy lagi, dalam pemerhatian mereka, informasi kad kredit yang berharga itu didagangkan di pasaran gelap online pada harga serendah 30 sen perdata sahaja.

Jenayah siber secara dalam talian akan meningkat setiap tahun dan sukar dihapuskan sama sekali. Symantec telah mengesan sebanyak 286 juta ancaman baru pada tahun 2010.

Ia bersamaan sembilan ancaman baru untuk setiap saat sepanjang tahun.

Jenis link


DENGAN hanya satu klik, penjenayah siber mudah mencuri segala maklumat pelayar Internet.


Sementara itu, Setiausaha Persatuan Pembekal Kandungan Mudah Alih Malaysia (MMCP), Johary Mustapha, 33, berkata, terdapat dua jenis link yang sering dipapar dalam laman sosial atau sesawang seseorang itu.

"Kedua-duanya bersifat mengelirukan dengan paparan wanita seksi atau berbentuk soalan kuiz tetapi berbeza tahap bahaya.

"Salah satunya adalah semata-mata bertujuan untuk pengiklanan sahaja. Ia dapat dikesan apabila arahan akhir yang diberi adalah memasukkan nombor telefon sebagai pengesahan," ulasnya ketika dihubungi Infiniti baru-baru ini.

Menurut Johary, pautan itu dilakukan oleh syarikat-syarikat yang dianggap sebagai kreatif memanipulasi orang ramai supaya melawat laman web mereka.

Tambahnya, link sebegitu tidak akan merosakkan atau mendatangkan bahaya kepada pengguna jika ditekan berbanding dengan jenis pautan yang lagi satu.

Pautan kedua dianggap merbahaya kerana ia menyebabkan gangguan Adware walaupun masih menggunakan teknik yang sama sebagai tarikan.

Link tersebut boleh dikesan apabila setiap kali pelayar Internet menekan butang pautan untuk menonton video atau sebagainya tetapi, tiada apa yang berlaku.

Malah, dalam sesetengah pautan, ia mengkehendaki pengguna memuat naik perisian atau fail dengan alasan jika menonton video akan menjadi lebih cepat.


AKTIVITI phishing dilakukan bertujuan sama ada untuk membuat pengiklanan atau yang lebih berbahaya untukmendapatkan maklumat penting anda.


"Serangan Adware sangat berbeza dengan virus, ia tidak akan memberi kesan kepada komputer atau telefon bimbit tetapi, berkemampuan mengumpul semua data yang pengguna masukkan," katanya.

Data-data seperti kata laluan untuk Log In laman sosial, kata kunci, nombor akaun bank yang lebih dikenali sebagai Cookies boleh dikumpul dan dihantar kepada individu yang mencipta link tersebut.

Ujar Johary lagi, pengguna dinasihat supaya berhati-hati dengan arahan memuat naik fail yang mempunyai nama domain .exe dan .bat kerana apabila sesuatu perisian secara tidak sengaja dipasang, pengambilan data menjadi lebih mudah.

"Serangan Adware boleh dikesan apabila setiap kali laman web dibuka, amaran Pop-up akan muncul," ulasnya lagi.

Bagaimanapun, Johary menambah bagi perbankan internet, tahap keselamatannya tinggi hingga ke tahap dua atau tiga seperti memerlukan pengguna membuat pengesahan melalui telefon bimbit.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Blue Lagoon 'dibunuh' pembangunan

Posted:

Blue Lagoon 'dibunuh' pembangunan

Blue Lagoon 'dibunuh' pembangunan



DI sebuah daerah subur Jamaica, suasana lagun yang warna airnya akan bertukar daripada kilauan hijau jed kepada sinaran cahaya berlian biru bergantung dengan perubahan cahaya matahari sungguh mengagumkan.

Lokasi yang pernah menjadi set penggambaran filem lakonan bintang Hollywood, Brooke Shields, Blue Lagoon itu hanya sebuah pesisiran lagun yang kecil. Namun, ia kini berdepan dengan amaran keras penyokong alam sekitar yang mahu menyelamatkan kawasan tersebut.

Restoran yang musnah disebabkan oleh ribut taufan dibiarkan tanpa ada usaha membaiki semula, manakala bangkai helikopter pula kelihatan pecah berderai. Selain itu, pembangunan baharu pula dikatakan menjadi ancaman kepada tempat yang paling cantik dan terkenal di Jamaica itu.

Pemilik hotel berhadapan lagun tersebut juga telah menebang hutan bakau bagi memberikan suasana peribadi kepada tetamunya. Namun bagi aktivis alam sekitar, perbuatan itu adalah yang paling ditakuti kerana ia boleh merosakkan keunikannya.

Ahli politik negara yang bergantung kepada ekonomi pelancongan itu bagaimanapun melihat kerja-kerja pemuliharaan alam sekitar sebagai halangan kepada pembangunan ekonomi. Bagi mereka penebangan kecil-kecilan pokok bakau tidak akan memberi sebarang kesan. Namun hakikatnya, di Blue Lagoon fenomena itu tidak akan berlaku.

Persekitaran Blue Lagoon sangat unik apabila dua jenis air, air panas dari laut dan air tawar dari sumber air batuan mineral sedalam 57 meter bercampur. Burung kakak tua berwarna kuning terbang bagi mengeringkan badan selepas hujan.

Ikan-ikan kecil berwarna biru pula berenang-renang di permukaan. Suasana itu pertama kali digambarkan dalam jurnal seorang jurugambar, Adolphe Duperly.

Gambar-gambar yang diambil oleh lelaki Perancis itu mula mendapat sambutan yang hebat di sebuah pameran di Perancis dan ia membantu menjadikan Blue Lagoon sebagai tempat tarikan pelancong.

Hilang seri

Blue Lagoon dan Port Antonio pernah menjadi destinasi golongan aristokrat dan bintang filem seperti Errol Flynn malah, balunya masih lagi menjalankan penternakan lembu di kawasan berdekatan.

Namun, ia semakin menunjukkan penurunan kedatangan pelancong sejak zaman kegemilangan pada tahun 1950-an. Tetapi, ia masih lagi menjadi tarikan pemerhati burung dan pencinta alam semula jadi yang mahukan pengalaman berada di tempat terpencil.

Jauh dari kawasan tersebut, terdapat lebih kurang sedozen villa mewah yang dibina di sepanjang pesisiran pantai. Penduduk tempatan memanggil tempat itu sebagai Blue Hole sempena nama filem yang dilakonkan oleh Brooke Shield.

Badan Amanah Warisan Kebangsaan Jamaica sudah pun siap melakukan kajian sejarah dan berpendapat Blue Lagoon mempunyai potensi diisytihar sebagai monumen kebangsaan yang dilindungi.


PEMILIK vila mewah dikatakan mula menebang pokok secara berleluasa di Blue Lagoon untuk meluaskan kawasan masing-masing.


Bagaimanapun, pegawai undang-undang badan kerajaan itu menjelaskan, lebih banyak penilaian yang ketat diperlukan sebelum sebarang pengisytiharan rasmi dilakukan.

"Mereka perlu memastikan aktiviti ekonomi sekitar tapak tersebut tidak akan bertolak-ansur dengan integriti kawasan tersebut," katanya yang merujuk kepada pembangunan dan aktiviti pelancongan dengan bot di persekitaran Blue Lagoon.

Tidak jelas berapa tempoh masa yang diperlukan untuk tindakan diambil. Ketika lawatan ketua Persatuan Perlindungan Alam Sekitar Portland, Machel Donegan berkata, kawasan tersebut sangat istimewa. Jadi, sebarang pembangunan ke atas tempat yang unik itu tidak boleh dibenarkan.

Aktivis alam sekitar lain pula mendesak ahli politik Jamaica menyelamatkan kawasan tersebut sambil mengutuk keputusan kerajaan memberi kebenaran kepada pembangunan. Bagi mereka ia sebagai bukti kegagalan besar dalam melindungi pulau itu dengan melihat pekerjaan lebih penting daripada pemuliharaan alam sekitar.

Beza

Seorang bapa kepada tiga orang anak, Cy Mortluck, 35, menyokong kuat usaha pemilik membina resort di pantai itu.

"Apa yang kami mahu adalah lebih banyak pekerjaan dan kedatangan lebih ramai pelancong. Menarik lebih ramai orang ke Blue Lagoon adalah yang terbaik, percayalah," kata Mortluck yang menyediakan perkhidmatan membawa pelancong dari lagun sehingga ke kawasan laut berombak.

Perbezaan antara penduduk yang tinggal di vila mewah dan mereka yang miskin kelihatan jelas berbeza walaupun kedua-dua golongan itu tinggal bercampur di mana orang berkulit putih dan orang luar mengawal banyak tanah dan ekonomi di pulau yang didominasi orang kulit hitam.

Resort tropikal Lagun di Blue Lagoon dimiliki oleh pasangan warga tempatan iaitu Devon dan Yvonne Wilson dan mereka menuduh pencinta alam sekitar sebagai rasis dan memandang kepada kelas.

Colin Bell jurucakap Lagun berkata, pencinta alam sekitar tidak percaya bahawa budak lelaki berkulit hitam dari Port Antonio boleh memiliki hartanah dan pendapat itu turut dipersetujui oleh seorang pemandu bot bebas, Fitzroy white.

"Saya boleh cakap apabila ada seorang lelaki kulit hitam mahu mencuba sesuatu, lelaki kulit putih akan cuba menjatuhkan dia dan itu adalah apa yang berlaku di sini," kata White yang akan menangkap ikan merah bagi menampung pendapatan jika tiada pelancong.


DUA orang pelancong berkayak sambil menikmati keindahan Blue Lagoon.


Pasangan Wilson menegaskan, bahawa projek mereka sangat mementingkan alam sekitar dan menolak sebarang tuduhan bahawa pasir dari pantai awam lain dibawa masuk ke pantai tersebut.

"Pasir itu adalah semula jadi dari laut, jadi kami hanya memindahkan ke bahagian tertentu. Kami tahu apa yang kami lakukan," kata Yvonne wilson dalam temu bual melalui telefon.

Menteri Informasi Kebangsaan, Daryl Vaz berkata, terdapat sangat kecil atau tiada bukti mengatakan pantai itu diubah secara haram.

Kurang pantau

Pengasas Badan Amanah Alam Sekitar Jamaica, Diana McCaulay yang mengetuai usaha menentang pantai tiruan berkata, masalah sebenar adalah penguatkuasaan Agensi Perancangan dan Alam Sekitar Kebangsaan (NEPA) adalah sangat lemah.

"Waktu kerja yang perlu dipatuhi tidak berfungsi sama sekali dan tiada tekanan terhadap pembangunan walaubagaimana teruk sesebuah projek. Jika sebuah projek adalah teruk, ia dianggap berstatus baik," kata McCaulay.

Katanya, terdapat juga pemaju yang memulakan projek secara haram kemudian akan disahkan oleh pihak kerajaan.

Dakwanya lagi, pegawai pemeriksa telah mengesahkan kertas kerja di pantai Blue Lagoon itu walaupun ia hampir sama dengan sebuah lagi projek yang ditolak di tempat yang sama setahun lalu dengan alasan merosakkan alam sekitar.

Bagaimanapun Ketua NEPA, Peter Knight berkata, aktivis perlu lebih seimbang dan memahami dinamik di tempat kerja, bukannya memperjuangkan agenda antipembangunan.

Dalam beberapa minggu kebelakangan ini, agensi kerajaan telah mengarahkan pasangan Wilson memusnahkan jeti dan mendakwa mereka kerana membina binaan laut yang diperbuat daripada batu dan konkrit tetapi, Knight menambah ia tidak membawa maksud pantai tiruan adalah tidak sah.

Bukan golongan pencinta alam sekitar sahaja yang risau dengan kecekapan agensinya. Ketua Audit Negara Jamaica baru-baru ini turut mengeluarkan laporan mengatakan NEPA berdepan beberapa kelemahan dalam pengurusan mengakibatkan pemantauan alam sekitar yang longgar. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kuasa tablet Playbook

Posted:

Kuasa tablet Playbook

Kuasa tablet Playbook

Oleh NADZARUL AMIR ZAINAL AZAM


PLAYBOOK kini menjadi pencabar terkini kepada iPad 2 dan Galaxy Tab.


BELUM pun reda fenomena terhadap peranti telefon pintar, kini giliran tablet pula mencuri tumpuan dalam menambat hati penggemar teknologi global termasuk di Malaysia.

Terbaru pengeluar telefon pintar terkenal, BlackBerry, Research in Motion (RIM) tidak mahu ketinggalan bersaing dalam segmen berkenaan dengan memperkenalkan Playbook.

Playbook yang mempunyai skrin sentuh LCD 17.8 sentimeter dengan resolusi 1,024 x 600 WSVGA definisi tinggi (HD) mampu memberi kepuasan kepada pengguna apabila ia dapat memberikan gambaran imej jelas dan menepati cita rasa hari ini.

Dalam pada itu, peranti terbaharu tersebut juga dilengkapi pemproses dengan kelajuan satu gigahertz (GHz) dan memori sehingga satu gigabait (GB) sekali gus melancarkan lagi tugasan yang dilakukan pengguna.

Playbook turut didatangkan bersama teknologi sistem operasi QNX memudahkan lagi tugasan berbilang (multi tasking) terutamanya mereka yang gemar melakukan tugasan di luar pejabat.

Sebagai contoh, pengguna boleh membuka pelbagai tetingkap pada satu masa bagi melaksanakan pelbagai tugasan tanpa perlu berasa bimbang ia akan tersekat-sekat.

Penstriman dan pelayaran Internet juga lebih lancar kerana peranti itu dilengkapi perisian video Adobe Flash.

Mereka yang ingin melakukan persidangan video pula, tidak perlu berasa bimbang kerana Playbook didatangkan bersama dua kamera iaitu di hadapan dan belakang.

Antara ciri-ciri lain yang terdapat dalam Playbook termasuk penyambung mikro USB binaan dalam, sambungan WiFi, papan kekunci maya dan banyak lagi.

Pengguna juga boleh menggabungkan PlayBook dengan telefon BlackBerry mereka menggunakan Bluetooth bagi mengakses teknologi push mail, kalendar, e-mel, BBM, dokumen dan fungsi lain.

Playbook kini boleh didapati dalam pelan data menarik daripada Maxis. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai pelan data menarik Maxis dan Playbook boleh melayari laman web www.maxis.com.my/blackberry.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved