Selasa, 12 Julai 2011

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Edisi terakhir News of the World dibida pada harga RM141 senaskhah

Posted:

Edisi terakhir News of the World dibida pada harga RM141 senaskhah

Edisi terakhir News of the World dibida pada harga RM141 senaskhah


SEORANG lelaki membaca naskhah akhir akhbar yang sudah berada di pasaran selama 168 tahun itu.


LONDON - Edisi terakhir tabloid nombor satu Britain, News of the World kelmarin dijual di laman lelongan ebay pada harga mencecah AS$47 (RM141) senaskhah, lapor sebuah akhbar semalam.

Edisi terakhir News of the World itu menjadi rebutan di laman web berkenaan selepas akhbar itu habis dijual dalam tempoh cuma beberapa jam berada di pasaran.

Lebih empat juta naskhah akhbar itu habis dijual kelmarin, sekali gus menjadikannya jualan akhbar paling laris di Britain dalam tempoh satu dekad.

Akhbar berkenaan yang dimiliki oleh taikun media Amerika Syarikat (AS), Rupert Murdoch ditutup bermula semalam kerana dikaitkan dengan skandal pengintipan perbualan telefon melibatkan lebih 4,000 mangsa.

"Orang ramai berebut untuk membeli edisi terakhir News of The World sebaik sahaja kedai dibuka," kata seorang peniaga tempatan yang memberitahu akhbar tersebut habis dijual seawal pukul 8 pagi.

Akhbar yang ditutup oleh pemiliknya, News International itu mengetengahkan tajuk: Thank You & Goodbye.- Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Nahas kereta api ragut 80 nyawa

Posted:

Nahas kereta api ragut 80 nyawa

Nahas kereta api ragut 80 nyawa


Reuters SEKUMPULAN pekerja penyelamat semalam mengeluarkan mayat mangsa dari keretapi penumpang yang tergelincir berhampiran bandar Fatehpur, negeri Uttar Pradesh.


FATEHPUR, India - Sebanyak 80 nyawa melayang, manakala lebih 350 lagi cedera semalam dalam kemalangan kereta api antara yang paling dahsyat di India.

Nahas berlaku kelmarin berdekatan bandar ini, negeri Uttar Pradesh di utara India selepas kereta api Kalka Mail yang menuju ke New Delhi, berhenti secara mengejut menyebabkan lebih 12 buah gerabak tergelincir, terbalik dan menindih antara satu sama lain.

Setakat semalam, pasukan penyelamat dan pihak tentera masih bergelut untuk mencari dan mengeluarkan mayat-mayat mangsa di sebalik timbunan gerabak.

"Ini merupakan antara kemalangan kereta api paling buruk di India," kata ketua pegawai perhubungan awam syarikat kereta api North Central Railway sambil menambah, satu siasatan akan dilakukan untuk mengenal pasti punca nahas.

Menurutnya, antara yang terkorban termasuk dua rakyat Sweden.

Rangkaian kereta api India yang dimonopoli kerajaan merupakan sistem pengangkutan utama kepada 1.2 bilion penduduk negara itu. Dianggarkan 18 juta orang menggunakan perkhidmatan berkenaan pada setiap hari.

India memiliki rekod keselamatan perjalanan kereta api yang buruk dengan 336 orang terbunuh dalam nahas kereta api di antara April 2010 hingga Januari 2011. - Reuters

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Barat sekat dana tekan Palestin

Posted:

Barat sekat dana tekan Palestin

Barat sekat dana tekan Palestin

RAMALLAH, Tebing Barat - Usaha unilateral Palestin untuk merdeka yang ditentang oleh Israel dan Amerika Syarikat (AS) berdepan halangan kewangan yang akan membebankan penduduk di wilayah berkenaan.

Situasi tersebut terjadi berikutan Barat yang diketuai AS, mungkin akan menyekat dana kewangan kepada Palestin sekiranya pemimpin mereka membawa pelan untuk mewujudkan sebuah negara Palestin merdeka ke persidangan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bulan depan.

Sehingga kini, pentadbiran Palestin terutama di Tebing Barat yang ditakluki Israel, banyak bergantung kepada bantuan kewangan daripada Eropah, AS dan beberapa sekutu Arab untuk menguruskan wilayah mereka.

Namun sebahagian dana untuk bulan ini masih belum diterima. Seorang pegawai kanan Palestin menyatakan, perkembangan tersebut berpunca daripada keputusan pemimpin Palestin mahu membawa isu kemerdekaan wilayah itu ke Perhimpunan Agung PBB.

"Ia merupakan tekanan Barat supaya kami menukar pendirian," kata pembantu kanan Presiden Palestin, Mahmoud Abbas, Nabil Abu Rdainah.

Menurutnya, kakitangan Pihak Berkuasa Palestin Tebing Barat cuma menerima separuh gaji untuk bulan ini susulan tekanan Barat itu.

Majlis Keselamatan PBB dijadualkan bersidang pada 26 Julai ini untuk membincangkan sama ada Palestin akan dibenarkan menganggotai PBB.

Namun, rancangan kemerdekaan itu ditentang oleh AS yang mahu kemerdekaan Palestin dipersetujui terlebih dahulu oleh Israel. - Reuters

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.kosmo.com.my

1 ulasan:

Abu Idris on 12 Julai 2011 pada 7:36 PTG berkata...

arrayah.info - Palestin : Malaysia, Kita Sama dan Kita juga Berbeza

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved