Jumaat, 10 Jun 2011

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Tiada pakar punca tren B. Bendera tergendala

Posted:

Tiada pakar punca tren B. Bendera tergendala

Tiada pakar punca tren B. Bendera tergendala

10/06/2011 8:53pm

GEORGE TOWN — Punca perkhidmatan Kereta Api Bukit Bendera tergendala sebanyak tiga kali selepas dilancarkan adalah kerana ketiadaan tenaga pakar berpengalaman dalam mengendalikannya.

Menteri Pelancongan, Datuk Seri Dr. Ng Yen Yen berkata, tidak dapat dinafikan bahawa pembuatan kereta api ini menggunakan teknologi moden dan serba canggih.

Katanya, kumpulan yang dipertanggungjawabkan untuk mengendali kereta api itu harus berkemahiran dan berpengalaman tetapi kakitangan Perbadanan Bukit Bendera (PHC) yang dipertanggungjawabkan menjalankan kerja-kerja penyelenggaraan didapati tidak berpengalaman dalam mengendalikan sistem perkhidmatan kereta api elektrik buatan Switzerland itu.

"Hasil perbincangan dengan pihak PHC, kami mendapati hanya syarikat kontraktor Garaventa AG Switzerland, yang membina kesemua sistem berkenaan mempunyai kepakaran dan syarikat berkenaan juga telah menawarkan bantuan untuk mengatasi masalah kerosakan yang timbul beberapa kali sebelum ini," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata PHC akan bekerjasama dengan pihak kontraktor yang akan menawarkan kepakaran teknologi yang ada pada mereka, bagi mengatasi masalah yang timbul sebelum ini untuk memastikan imej kereta api Bukit Bendera sebagai ikon Pulau Pinang tidak terjejas. — Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Guna pistol palsu rompak RM80,000

Posted:

Guna pistol palsu rompak RM80,000

Guna pistol palsu rompak RM80,000

10/06/2011 8:50pm

KUALA LUMPUR — Seorang lelaki bersenjatakan sepucuk pistol palsu melarikan wang tunai RM80,000 dari sebuah bank di Taman Taming Jaya, Seri Kembangan, dekat sini, hari ini.

Dalam kejadian pada pukul 3.50 petang itu, lelaki itu mengambil masa lima minit untuk melakukan rompakan nekad tersebut.

Ketua Polis Daerah Kajang, Abdul Rashid Abdul Wahab berkata, lelaki berusia lewat 20an itu yang memakai cermin mata hitam dan rambut palsu paras pinggang masuk ke dalam bank lalu melompat ke dalam kaunter.

Katanya, lelaki itu kemudian mengacukan pistol ke arah kerani wanita di kaunter itu serta mengarahkannya supaya memasukkan sejumlah wang ke dalam beg yang dibawanya.

"Suspek kemudiannya memaksa wanita itu mengikutnya sehingga ke pintu keluar sambil pistolnya diacu ke arah mangsa," katanya ketika dihubungi Bernama.

Beliau berkata, setelah mengambil wang tersebut suspek bertindak melarikan diri dan mencampak pistol itu ke dalam longkang di hadapan bank terbabit sebelum menaiki sebuah motosikal jenis Honda EX5 yang diletakkan berhampiran bank berkenaan. — Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada sekatan jual hutang pelanggan

Posted:

Tiada sekatan jual hutang pelanggan

Tiada sekatan jual hutang pelanggan

10/06/2011 8:29pm

BACHOK — Kementerian Kewangan tidak bercadang mengenakan sekatan terhadap bank bagi menghalang mereka menjual fail hutang pelanggan yang gagal membayar balik pinjaman kepada pengutip hutang.

Timbalan Menterinya, Datuk Dr. Awang Adek Hussin berkata, ini kerana kerajaan tidak mahu menjejaskan suasana perniagaan yang kondusif, selain si peminjam terikat dalam perjanjian dengan bank.

Beliau yang ditemui pemberita di sini hari ini diminta mengulas pendedahan penulis blog, Datuk Yazid Othman menerusi yazidothman.com berkenaan perkara itu.

Yazid dalam entrinya antara lain menggesa kementerian berkenaan campur tangan berikutan tindakan bank terbabit membebankan si peminjam khususnya pinjaman perumahan.

Ini kerana dakwanya, pembeli fail hutang berkenaan bertindak melelong premis si peminjam pada harga yang jauh lebih rendah berbanding nilai semasa serta jumlah pinjaman, menyebabkan baki hutang terpaksa dibayar oleh si peminjam. — Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved