Jumaat, 10 Jun 2011

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Sentuhan kasih sayang tisu Kleenex

Posted:

Sentuhan kasih sayang tisu Kleenex

Sentuhan kasih sayang tisu Kleenex


DARI kanan: Selina, Charis dan Sheila Majid merasmikan majlis Sentuhan Keselesaan Bersama Kleenex di Vila Bayu, Sunway Resort Hotel & Spa baru-baru ini.


SAMA seperti tisu Kleenex yang lembut dan memberikan keselesaan, anak-anak kecil juga mendambakan sentuhan kasih sayang daripada ibu bapa mereka dengan kelembutan yang sama.

Kebanyakan ibu bapa kini sangat sibuk sehingga lupa berkomunikasi dan memberi sentuhan kasih sayang terhadap anak-anak. Ini menyebabkan anak-anak lebih rapat dengan pembantu rumah dan rakan-rakan sebaya.

Bagi membantu merapatkan lagi hubungan ibu bapa dan anak, Kleenex tampil membawakan sesi bengkel Sentuhan Keselesaan Bersama Kleenex untuk Ibu di Vila Bayu, Sunway Resort Hotel & Spa, Selangor baru-baru ini.

Bengkel sehari itu menampilkan selebriti Sheila Majid, pendidik kekeluargaan, Charis Patrick dan pakar psikologi klinikal dan pendidikan, Selina Ding yang menyampaikan ceramah mengenai sentuhan kasih sayang terhadap si kecil.

"Kanak-kanak perlu merasai kasih sayang dan keselamatan untuk membesar sebagai individu yang berfikiran positif dan matang. Kasih sayang akan membuatkan anak-anak terasa mereka lebih dihargai," kata Selina.

Tambahnya, ibu bapa tidak seharusnya terlalu menekankan soal hukuman dalam mendidik anak-anak tetapi menggunakan pendekatan positif untuk mengelak anak-anak daripada memberontak.

"Jika anak membuat salah, anda tidak semestinya menengking atau memukul kerana adakalanya gerak tubuh anda cukup untuk menyatakan tidak bersetuju dengan perbuatannya.

"Anda harus ingat bahawa anak-anak belajar melalui apa yang dilihat di sekelilingnya. Jadi, awasi tingkah laku anda," ujarnya.

Dalam pada itu, Charis memberitahu, ibu bapa adalah penentu dalam menyediakan persekitaran yang selesa untuk anak mereka belajar dan membesar.

"Perasaan selamat yang datang dalam persekitaran positif dari segi fizikal dan emosi memperkuatkan lagi perhubungan keluarga.

Sheila, ibu kepada empat cahaya mata turut berkongsi pengalaman peribadi dan falsafahnya tentang kepentingan keselesaan diri.

Ini kerana apabila ibu selesa dengan diri sendiri termasuk ketika waktu haid, ia memberi lebih keyakinan kepada si ibu untuk mendekatkan diri dengan anak.

Apabila ibu dapat bersama-sama mengikuti aktiviti anak-anak, si kecil akan merasa mereka dihargai dan ia merangsang pertumbuhan diri yang positif dalam diri mereka.

"Amat penting bagi saya, anak-anak saya membesar menjadi individu yang matang, berupaya menyayangi insan lain dan berbakti kepada masyarakat.

"Ia bukan sesuatu yang mudah tetapi saya sentiasa mencuba yang terbaik untuk menggabungkan rasa keselesaan dan keselamatan dalam kehidupan mereka. Saya juga berusaha menjadi contoh yang baik bagi memupuk sifat penyayang dan bertimbang rasa," katanya. – NURUL IZZA ROSLY

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Penternak Felda ternak puyuh

Posted:

Penternak Felda ternak puyuh

Penternak Felda ternak puyuh

Oleh HAFIZ ABBAS
mohdhafiz.abbas@kosmo.com.my


TERNAKAN burung puyuh di Felda mampu menambahkan lagi pendapatan peneroka terutama ketika proses penanaman kelapa sawit dilakukan.


BEKALAN daging puyuh untuk dijadikan pelbagai hidangan sering mendapat permintaan tinggi dalam kalangan pengguna dan pengusaha restoran.

Bagaimanapun, pengeluaran daging puyuh secara besar-besaran di negara ini didapati masih terhad berbanding ternakan lain meskipun sambutannya begitu menggalakkan.

Bagi mengatasi masalah berkenaan, pihak OZ Biofarm Sdn. Bhd. bersama para peneroka Felda Lepar Hilir di Kuantan, Pahang baru-baru ini mengambil inisiatif memulakan program perintis ternakan puyuh daging secara komersial.

OZ Biofarm yang merupakan sebuah syarikat milik penuh Bumiputera di bawah subsidiari OZ Seventy Five Holdings Berhad merupakan pencetus idea kepada projek tersebut.

Melalui pengalaman selama enam tahun menjadi penternak tunggal di Kuantan, Norhan Mohd. Nor, 36, turut terlibat bekerjasama dengan OZ Biofarm untuk meneraju usaha membangunkan industri ternakan puyuh.

Menerusi skim SFVP (Smart Farming Venture Program), projek itu dilihat menampakkan hasil lebih baik dari segi disiplin perniagaan dan pengkhususan penternak sebagai usahawan berdaya maju dan berdaya saing.

"Projek ternakan puyuh daging ini dilihat sebagai salah satu program perintis yang diusahakan bersama peneroka-peneroka Gugusan Felda dalam merintis salah satu Program Sumber Makanan Negara.

"Para peneroka yang terlibat dalam projek ini menggunakan inisiatif modal sendiri sebagai peringkat permulaan dalam pembinaan reban puyuh, makanan, ubat-ubatan dan anak-anak puyuh," kata Norhan ketika ditemui baru-baru ini.

Sebagai permulaan kepada projek perintis yang tertumpu di Felda, kata Norhan, sebanyak 100,000 ekor puyuh dibekalkan kepada 10 peneroka di Felda Lepar Hilir 1 dan 4 di sini untuk diternak.

"Kita akan menambah bilangan puyuh daging itu secara berperingkat bagi memenuhi permintaan pasaran.

"Di samping itu, penyertaan peserta dalam kalangan peneroka juga akan ditambah dari semasa ke semasa bagi meningkatkan pengeluaran daging puyuh," katanya.

Tambah Norhan, dari segi teknikal dan penjagaan, peneroka tidak akan menghadapi masalah kerana OZ Biofarm menyediakan khidmat nasihat secara percuma kepada peserta bermula sejak hari pertama ternakan dibela, sehingga tempoh matang 30 hari.

Puyuh dieksport

Seterusnya, beliau berkata, daging-daging puyuh proses ini akan diedar di pasaran tempatan atau eksport ke Singapura, China dan negara Timur Tengah kerana permintaan yang menggalakkan.

"Bekalan puyuh di negara ini amat terhad kerana hanya segelintir pengusaha yang menjalankan ternakan ini.

"Untuk pasaran luar negara seperti Singapura pula, negara jiran itu sebenarnya memerlukan bekalan daging puyuh sehingga tujuh tan seminggu walaupun buat masa ini kita hanya berupaya mengeksport dua tan," katanya.

Beliau menyatakan sekiranya projek perintis di Felda Lepar Hilir itu berjaya, pihaknya menyasarkan untuk meluaskan program tersebut ke Felda lain di seluruh negara bagi memenuhi permintaan besar itu.

Sementara itu, seorang peserta program, Hawari Bachik, 59, yang juga peneroka Felda Lepar Hilir 1 mengakui projek berkenaan amat berbaloi untuk diusahakan kerana ia tidak begitu sukar.

"Saya memberi lebih tumpuan pada dua minggu pertama sahaja terhadap 5,500 burung puyuh yang diternak ini terutama dari aspek suhu badannya kerana haiwan ini masih tidak memiliki bulu.

"Selepas itu, penjagaannya agak ringkas iaitu saya hanya perlu menjaga pemakanan dan minumannya sebagaimana kaedah yang ditunjukkan oleh wakil syarikat OZ Biofarm," ujarnya.

Seorang lagi penternak, Sarijan Ali, 59, yang mengusahakan ternakan itu bersama keluarganya berkata, ternakan puyuh didapati berjaya meningkatkan pendapatan mereka dalam tempoh singkat.

"Sebanyak 5,500 ekor anak puyuh dibekalkan kepada saya untuk diternak pada 29 April lalu dan kini sebahagian daripadanya sudah boleh diproses untuk dijual.

"Saya berpuas hati dapat menternak puyuh ini kerana pusingan jualannya cepat dan saya menjangkakan mampu mendapat keuntungan kira-kira RM5,000 daripada jumlah ternakan itu," katanya.

Sebelum mengecapi hasil lumayan itu, Sarijan memberitahu, beliau terlebih dahulu mengeluarkan perbelanjaan sebanyak RM20,000 bagi penyediaan rumah puyuh, ternakan dan makanan.

Dalam pada itu, Wakil Pengurusan Felda Lepar Hilir 1, Tirmizi Ruslan berkata, pihaknya menyambut baik program seperti ini berikutan ia menjana pendapatan peneroka terutama ketika proses penanaman semula kelapa sawit dijalankan.

"Program ternakan puyuh adalah salah satu program Gudang Makanan Negara. Selain menghasilkan makanan kepada negara, ia bertujuan untuk menambah pendapatan para peneroka.

"Sehingga kini program berkenaan membuahkan sesuatu yang positif dan difahamkan ia akan diperluas ke felda-felda lain," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Bayar bil U Mobile di Pos Malaysia

Posted:

Bayar bil U Mobile di Pos Malaysia

Bayar bil U Mobile di Pos Malaysia

Oleh NADZARUL AMIR ZAINAL AZAM
amir.azam@kosmo.com.my


KAIZAD (kiri) dan Syed Faisal mengumumkan kerjasama strategik antara U Mobile dan Pos Malaysia.


PELBAGAI pilihan medium pembayaran bil telefon dan Internet mudah alih pasca bayar tentu sekali dapat memudahkan pengguna untuk membuat pembayaran dengan lebih pantas.

Menyedari keperluan itu, U Mobile Sdn. Bhd. (U Mobile) dan Pos Malaysia Berhad (Pos Malaysia) menjalin kerjasama bagi membolehkan pelanggan perkhidmatan telekomunikasi tersebut membuat pembayaran bil menerusi pelbagai rangkaian Pos Malaysia.

Ketua Pegawai Eksekutif U Mobile, Dr. Kaizad Heerjee berkata, melalui kerjasama tersebut, pelanggan-pelanggan U Mobile dapat membuat pembayaran bil talian dan Internet mudah alih pasca bayar mereka dengan lebih mudah dan berkesan.

"U Mobile amat komited dalam memastikan setiap pelanggan dapat menerima produk dan servis terbaik serta keutamaan dalam hubungan pelanggan.

"Kerjasama dengan Pos Malaysia ini akan merealisasikan lagi kemudahan dan capaian kepada saluran pembayaran yang lebih meluas," katanya pada majlis pengumuman kerjasama antara Pos Malaysia dan U Mobile di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Dalam majlis itu, Kaizad dan Ketua Pegawai Eksekutif Pos Malaysia, Datuk Syed Faisal Albar mengenakan cop PAID secara simbolik di latar belakang replika bil U Mobile sebagai menandakan termeterainya kerjasama strategik itu.

Kaizad menambah, Pos Malaysia yang mempunyai rangkaian meluas sangat ideal dalam melengkapkan kerjasama dengan U Mobile.

Katanya, cawangan Pos Malaysia yang boleh didapati di setiap ceruk bandar dan desa di negara ini membolehkan pelanggan membayar bil tanpa sebarang masalah.

Syed Faisal memberitahu, pelanggan-pelanggan U Mobile boleh melunaskan pembayaran bil melalui kaunter di 700 cawangan Pos Malaysia di seluruh negara. Pembayaran juga boleh dibuat di kios pembayaran automatik atau melalui laman web Pos Malaysia.

"Kami mempunyai 702 cawangan di seluruh negara dengan 182 terletak di kawasan utara, 162 di kawasan tengah, 109 di Sabah dan Sarawak serta lain-lainnya di kawasan selatan dan pantai timur.

"Pos Malaysia dilihat sebagai pusat sehenti pilihan rakyat Malaysia kerana menyediakan perkhidmatan bersama 180 agensi melalui rangkaiannya di seluruh negara," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved