Jumaat, 10 Jun 2011

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Sindiket penipu antarabangsa lumpuh

Posted:

Sindiket penipu antarabangsa lumpuh

Sindiket penipu antarabangsa lumpuh


SEBAHAGIAN daripada 177 warga Taiwan dan China yang terbabit dalam penipuan siber ditahan oleh Imigresen Indonesia di Jakarta kelmarin.


PHNOM PENH - Beratus-ratus warga China dan Taiwan ditangkap di seluruh Asia termasuk Malaysia dalam satu operasi antarabangsa untuk menumpaskan komplot penipuan melalui telefon merentasi sempadan, kata pegawai-pegawai di beberapa negara semalam.

Kebanyakan tangkapan dibuat di Indonesia dan Kemboja dengan masing-masing 177 orang dan 166 orang ditahan dalam satu serbuan merentasi sempadan.

Serbuan dilakukan untuk mematahkan modus operandi penjenayah yang menggunakan perkhidmatan telefon Internet untuk menipu wang ribuan mangsa di rantau berkenaan.

Di Malaysia, polis menangkap 27 rakyat China dan 10 warga Taiwan di Sabah kerana menipu orang ramai supaya membayar saman trafik palsu.

Seramai 14 daripada yang ditahan di Sabah itu adalah wanita.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

96 pesilat terbaik sedia untuk bertempur

Posted:

96 pesilat terbaik sedia untuk bertempur

96 pesilat terbaik sedia untuk bertempur

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my


PERTARUNGAN melibatkan 96 pesilat berpengalaman akan merancakkan Kejuaraan Seni Silat Warisan Mahaguru di Universiti Teknologi Petronas, Seri Iskandar, Perak hari ini.


SERI ISKANDAR – Seramai 96 pesilat terbaik tempatan dan antarabangsa menunggu masa untuk bertarung dalam Kejuaraan Seni Silat Warisan Mahaguru di Dewan Besar Universiti Teknologi Petronas (UTP) di sini hari ini.

Pengarah kejohanan, Jak Othman berkata, mereka mewakili 14 pertubuhan silat seluruh negara dan antarabangsa untuk merebut gelaran pendekar.

"Gelanggang sudah tersedia dan kini hanya menunggu pesilat memasuki gelanggang untuk memulakan aksi pertarungan," katanya ketika ditemui semasa meninjau persiapan terakhir kejohanan itu di sini semalam.

Menurut Jak, berdasarkan persiapan rapi setiap pasukan, beliau menjangka saingan sengit bagi keempat-empat kategori yang dipertandingkan iaitu bunga silat, serikandi, tempur tanpa senjata dan tempur dengan bersenjata.

"Orang ramai terutamanya penduduk setempat disaran tidak melepaskan peluang untuk menyaksikan kejohanan yang menampilkan seni silat Melayu tulen.

"Saya jamin mereka akan mendapat pengalaman baru tentang seni silat yang sudah jarang ditampilkan," katanya.

PSSPGM idam kuasai semua kategori


AKSI menarik pesilat PSSPGM yang akan menyertai Kejuaraan Seni Silat Warisan Mahaguru bermula hari ini.


IPOH – Pertubuhan Seni Silat Pusaka Gayong Malaysia (PSSPGM) mahu mengungguli dalam Kejuaraan Seni Silat Warisan Mahaguru yang bermula hari ini.

Jurulatih Kanan PSSPGM, Mohd. Khoharullah Raja Abdul Majid berkata, pihaknya telah mengatur strategi rahsia bagi mengatasi peserta lain.

"PSSPGM yakin dengan kemampuan pesilat yang bakal mewakili kami dalam kategori bunga silat, tempur tanpa senjata, tempur bersenjata dan serikandi.

"Kejuaraan dalam kejohanan itu ditagih kerana ia mampu menaikkan lagi nama pertubuhan silat ini bagi menarik lebih ramai golongan muda menyertai kami pada masa depan," katanya ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.

Bagaimanapun, Mohd. Khoharullah berkata, PSSPGM sedar saingan daripada para pesilat lain amat sengit kerana kebanyakan mereka mewakili pertubuhan silat terkenal dan mempunyai reputasi tinggi.

Menurutnya, Pertubuhan Seni Silat Cekak Harimau dari Pahang akan menjadi pencabar utama dan memberi saingan kepada pesilat mereka dalam pertandingan berkenaan.

Kejohanan jadi platform perkenal Persatuan Silat Anggerik Jingga


PERSATUAN Silat Anggerik Jingga bakal mempamerkan aksi seni silat yang tertua di Melaka.


MELAKA – Persatuan Silat Anggerik Jingga menganggap peluang mempamerkan aksi tangkas pesilatnya pada Kejuaraan Seni Silat Warisan Mahaguru 2011 mampu menarik minat lebih ramai individu untuk menyertai persatuan itu.

Anggerik Jingga dianggap istimewa dalam dunia persilatan kerana ia merupakan silat tertua di negeri ini malah susur galur silat itu adalah daripada lima hulubalang Melaka termasuk Hang Tuah.

Yang Dipertuanya, Nora Aman berkata, perkara tersebut menjadi antara faktor pengaruh silat tersebut dapat dikembangkan ke seluruh negara dan peringkat antarabangsa.

Menurutnya, antara kepakaran ahli silat Anggerik Jingga adalah dalam aspek bunga silat, tempur tanpa senjata dan tempur dengan senjata.

Tambah Nora, persatuan yang diasaskan empat tahun lalu oleh Allahyarham suaminya, Zailan Zainuddin kini bersedia menghadapi kejohanan yang diadakan buat julung kali itu.

"Kesemua lapan pesilat handalan kami telah bersedia menghadapi kejohanan itu hasil latihan yang diadakan sebanyak dua kali seminggu," katanya.

Pesilat yang akan mewakili persatuan itu ialah Herman Ismail, Azlan Hashim, Muhammad Haziq Zailan, Muhammad Nazri Ghapar, Mohd. Izwan Mohd. Saleh, Nadim Abdul Aziz, Nurul Fahmi Abdul Ghafar dan Nor Syariha Nor Azaha.

15 guru silat berpengalaman jadi pengadil

SERI ISKANDAR – Bukan calang-calang juri yang akan mengadili Kejuaraan Seni Silat Warisan Mahaguru 2011 di Dewan Besar, Universiti Teknologi Petronas (UTP) di sini.

Pengarah kejohanan, Jak Othman berkata, barisan juri terpilih daripada 15 guru silat yang berpengalaman selama puluhan tahun dan diiktiraf Persekutuan Silat Kebangsaan Malaysia (Pesaka).



"Aspek penjurian amat ketat kerana kita mahu hanya pesilat yang benar-benar mampu menonjolkan seni bela diri Melayu tulen dinobatkan sebagai juara.

"Dalam erti kata lain, setiap peserta perlu mempamerkan persembahan mantap yang menepati ciri-ciri pendekar Melayu," katanya ketika ditemui Kosmo! di sini semalam.

Ujarnya, aspek yang ditekankan adalah keaslian, kesenian, ketangkasan, adab masuk gelanggang, inovatif persembahan dan busana.

"Contohnya, jika pesilat itu mewakili persatuan silat yang berakar umbi daripada budaya Bugis, lebih baik jika berbusana seperti pendekar Bugis dahulu kala.

"Kita juga tidak mahu elemen seni bela diri luar seperti karate-do dan judo diselitkan dalam setiap persembahan peserta. Jika tidak penyertaan akan dibatalkan serta-merta," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pencarian resipi paling istimewa

Posted:

Pencarian resipi paling istimewa

Pencarian resipi paling istimewa

Oleh MUSTAPA LAKAWA
mustapa.lakawa@kosmo.com.my


CABARAN Daisy Sehebat Chef 2011 memberi peluang kepada orang ramai untuk berkongsi rahsia kesedapan kek dan biskut.


KUALA TERENGGANU – Pertandingan mencipta resipi kek dan biskut Cabaran Daisy Sehebat Chef 2011 yang bakal membuka tirai pada 18 Jun ini memberi peluang kepada peserta mempamerkan bakat dan kemahiran terpendam mereka,

Pengarang Rencana Kosmo!, Najibah Hassan percaya ramai individu mempunyai kebolehan menghasilkan kek dan biskut lazat namun ia tidak diketengahkan.

"Melalui pertandingan ini, mereka boleh berkongsi kebolehan dan rahsia dalam penghasilan kek serta biskut dengan orang ramai menggunakan minyak jagung Daisy," katanya ketika dihubungi semalam.

Justeru, Najibah berharap penduduk di negeri-negeri Pantai Timur tidak melepaskan peluang menyertai cabaran tersebut yang akan berlangsung di pusat beli-belah Giant dekat sini.

"Kuala Terengganu akan menjadi lokasi pertama daripada empat zon yang telah dipilih bagi Cabaran Daisy Sehebat Chef tahun ini sebelum pusingan akhir dijadualkan berlangsung di Shah Alam.

"Kita menjemput semua pihak termasuklah persatuan-persatuan, para pelajar ataupun individu untuk sama-sama mempamerkan bakat dalam pertandingan tersebut," katanya.

Beliau menjelaskan, mereka yang berminat untuk menyertai pertandingan itu hanya perlu menghantar borang penyertaan yang boleh didapati di dalam akhbar Kosmo!.

Ujarnya, di setiap zon, penganjur akan memilih 15 peserta yang berjaya menghasilkan resipi terbaik bagi kedua-dua kategori.

Juara akan meraih RM5,000 dan barangan Tupperware bernilai RM5,000 manakala tempat kedua menerima wang dan barangan Tupperware bernilai RM3,000. Pemenang tempat ketiga pula memenangi barangan Tupperware bernilai RM2,000 dan wang tunai RM2,000.

Ubi vitato ramuan rahsia kek ciptaan Johana


JOHANA menunjukkan beberapa kek yang dihasilkan di kedainya di Kuala Terengganu semalam.


KUALA TERENGGANU – Ubi vitato menjadi pertaruhan Johana Ibrahim, 36, dalam membuat kek unik untuk dipertandingkan pada Cabaran Daisy Sehebat Chef 2011 peringkat Zon Timur di sini pada 18 Jun ini.

Johana yang mempunyai pengalaman membuat kek selama 17 tahun berkata, melalui penggunaan ubi segar yang dikisar menjadi tepung, dia mahu menghasilkan kek yang mempunyai rasa kuih tradisional tetapi masih mengekalkan keenakan kek sebenar.

"Selain kek yang enak, saya juga mahu menghasilkan produk yang sihat kerana ubi vitato kaya dengan vitamin A," katanya ketika ditemui di kedainya di Seberang Takir dekat sini semalam.

Menurut pemilik Galeri Kek Manjaerana ini, tepung kek ubi vitato tidak terdapat di pasaran namun ia tidak menjadi penghalang kerana ubi tersebut banyak dijual di negeri ini.

"Saya terpaksa memproses ubi tersebut menjadi tepung, namun saya yakin hasilnya pasti menyelerakan," katanya.

Johana sudah mula berlatih membuat kek berkenaan dan hasilnya sangat memuaskan dan dia akan memperbaiki rasanya dalam tempoh seminggu sebelum pertandingan.

Ujarnya, dia pasti pertandingan itu berlangsung sengit dan akan membuat persiapan rapi bagi menghasilkan kek terbaik.

Pembaca Kosmo! berpeluang dapat minyak jagung Daisy

kamilah.mustapha@kosmo.com.my">



KUALA LUMPUR – Para pembaca setia akhbar Kosmo! berpeluang memenangi minyak jagung percuma Daisy di empat lokasi pertandingan peringkat zon Cabaran Daisy Sehebat Chef 2011.

Eksekutif Iklan Kosmo!, Nizam Baharudin berkata, hadiah minyak jagung 500 mililiter (ml) itu akan diberikan kepada 200 pembaca di setiap lokasi.

Katanya, para pembaca Kosmo! hanya perlu menukarkan dua kepala akhbar (masthead) akhbar itu di kaunter lokasi pertandingan untuk mendapatkan minyak tersebut.

"Ia hanya terhad kepada 200 pembaca Kosmo! yang paling awal berbuat demikian di kaunter yang akan dibuka mulai pukul 10.30 hingga 11.30 pagi," katanya di sini semalam.

Pertandingan peringkat Zon Timur akan diadakan di Giant, Kuala Terengganu pada 18 Jun dan Zon Tengah di AEON AU2 Shopping Centre, Setiawangsa, Kuala Lumpur pada 26 Jun.

Zon Utara pula berlangsung di Star Parade, Alor Setar pada 2 Julai dan diikuti Zon Selatan di Giant, Tampoi, Johor Bahru pada 10 Julai.

Nizam menjelaskan, Cabaran Daisy Sehebat Chef 2011 tidak mengenakan sebarang bayaran kepada para peserta yang berminat menyertainya.



"Sebaliknya ia memberi peluang kepada mereka yang terpilih sama ada menang atau kalah untuk menerima ganjaran wang sebanyak RM100 bersama hadiah Daisy dan barangan Tupperware bernilai RM100," jelasnya.

Beliau mengalu-alukan penyertaan orang ramai untuk menyahut cabaran itu kerana tarikh tutup pertandingan berbeza di setiap zon.

"Tarikh tutup bagi peringkat zon di Terengganu ialah pada 16 Jun, di Kuala Lumpur pada 23 Jun, di Kedah pada 30 Jun dan 7 Julai bagi yang berada di Johor," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved