Khamis, 2 Jun 2011

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Cipta rekod tubuh dikerumuni lebah

Posted:

Cipta rekod tubuh dikerumuni lebah

Cipta rekod tubuh dikerumuni lebah


BADAN Zhang Wei dan kerangka khas pada tubuhnya dikerumumi lebah seberat 83.5 kilogram di daerah Zizhou, barat China baru-baru ini.


BEIJING – Seorang lelaki, Zhang Wei dari daerah Zizhou, barat China mencipta rekod dunia kerana tubuhnya dikerumuni sejumlah besar lebah yang berat keseluruhan haiwan itu ialah 83.5 kilogram (kg), lapor sebuah akhbar semalam.

Dia memakai gogal dan bernafas melalui tiub yang diletakkan di dalam mulutnya untuk bernafas semasa lebah-lebah tersebut mengerumuni sekitar tubuhnya di sini baru-baru ini.

Satu kerangka khas yang kelihatan seolah-olah seperti dahan pokok juga dilekatkan pada tubuhnya bagi membolehkan lebah-lebah tersebut mengerumuni tubuhnya.

Dia tidak memakai topeng dan sarung tangan tetapi memakai baju, kasut dan seluar panjang semasa haiwan berkenaan mengerumuninya.

Wei mencipta rekod dunia dua hari selepas tubuh seorang penternak lebah China, Shyen Zonghong dikerumuni lebah seberat 36kg. – Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

106,000 Prius dipanggil balik

Posted:

106,000 Prius dipanggil balik

106,000 Prius dipanggil balik


GAMBAR fail pada 19 Novermber 2003 menunjukkan sebuah kereta Prius keluaran Toyota di sebuah lokasi yang dirahsiakan.


TOKYO – Toyota semalam memanggil semula 106,000 unit kereta generasi pertama Prius hibrid yang dijual di seluruh dunia kerana masalah stereng yang disebabkan satu nat yang mungkin longgar.

Menurut syarikat pengeluar kereta itu, satu nahas kecil yang dipercayai melibatkan masalah tersebut dilaporkan berlaku di Amerika Syarikat (AS).

Pemanggilan semula itu melibatkan 48,000 model Prius di Jepun yang bermula dengan generasi pertama yang dijual pada 1997 dan dikeluarkan pada 2003.

Masalah itu juga menjejaskan 58,000 buah kereta tersebut yang dijual di seluruh dunia termasuk 52,000 unit yang dijual di AS antara tahun 2001 hingga 2003.

Menurut jurucakap syarikat berkenaan, Paul Nolasco, kira-kira 1,200 unit kereta itu dijual di Britain manakala 800 lagi di Jerman.

Masalah itu boleh dibaiki dengan meletakkan nat yang lebih ketat dan memerlukan hanya kira-kira empat jam untuk dibaiki.

Menurut syarikat Toyota, jika nat lama itu dibiarkan berfungsi bagi tempoh yang panjang ia akan menyebabkan berlaku belokan kuat di bahagian kiri. – Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Badan dunia dakwa telefon bimbit penyebab kanser

Posted:

Badan dunia dakwa telefon bimbit penyebab kanser

Badan dunia dakwa telefon bimbit penyebab kanser


SEORANG wanita menggunakan telefon bimbit di New York pada 31 Mei lalu.


PARIS – Pengguna-pengguna telefon bimbit berisiko menghidap kanser otak dan mereka dinasihatkan menggunakan khidmat pesanan ringkas (SMS) dan alat pendengaran telefon, kata beberapa pakar barah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Menurut WHO, penggunaan SMS dan alat pendengaran telefon itu akan mengurangkan si pengguna terdedah pada gelombang telefon bimbit.

Medan frekuensi elektromagnetik radio yang dibebaskan telefon bimbit berisiko menyebabkan kanser pada manusia," kata kenyataan Agensi Antarabangsa untuk Penyelidikan Kanser (IARC) selepas persidangan lapan hari diadakan di Lyon Perancis kelmarin.

Pakar-pakar membuat rumusan itu berdasarkan penelitian ke atas kajian melibatkan manusia dan kajian epidemiologi yang menunjukkan peningkatan berlakunya glioma iaitu sejenis kanser otak," kata Presiden IARC, Jonathan Samet.

Dua kajian utama menunjukkan mereka yang paling kerap menggunakan telefon bimbit lebih berisiko dijangkiti kanser otak, katanya dalam satu sidang akhbar melalui telefon.

Beberapa individu berisiko tinggi yang dipantau dalam kajian-kajian tersebut telah menggunakan telefon bimbit mereka pada kadar purata 30 minit sehari selama 10 tahun.

"Kami tidak dapat meramalkan apa yang akan berlaku sekiranya orang ramai menggunakan telefon bimbit untuk tempoh masa yang lebih lama dan sepanjang hayat mereka," kata Samet.

Terdapat sekitar lima bilion telefon bimbit berdaftar di dunia dan jumlah itu serta masa penggunaannya semakin meningkat sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Jelas IARC, bukti saintifik menunjukkan telefon bimbit berpotensi menyebabkan kanser tetapi ia masih perlu dibuktikan. – AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved